Het ontwerp en de dynamische inhoud van websites kopen bedrijven al langer buiten de deur in. Voor de interactie met bezoekers biedt Millidian zijn diensten aan.
"Bedrijven weten niet goed wat zij hun bezoekers naast statische inhoud moeten bieden", zegt Jurgen Appelo, oprichter van het jonge Rotterdamse bedrijf. "Vanuit de oude economie constateren wij een grote vraag naar oplossingen om te communiceren met de bezoekers van de website." Ook de internetsector zelf toont de nodige belangstelling voor de diensten van het bedrijf, zij het een stuk minder. "Bedrijven als Planet Internet en Holland Plaza zijn ook klant bij ons. Hun interesse heeft te maken met de kosten en de tijd die zij zich kunnen besparen door met ons in zee te gaan", vervolgt Appelo.
Afgezien van software voor het opzetten van forums heeft Millidian de productenRadical feedback rankingenEvaluatorgereed voor gebruik liggen. Met het eerste product kunnen bezoekers stemmen, op basis waarvan een hitlijst samen te stellen is. Met deEvaluatorzijn onderdelen van de website te beoordelen door bezoekers. Op dit moment ontwikkelt het bedrijf software, waarmee veel gestelde vragen op de website interactief van commentaar zijn te voorzien. Voor de rest is de onderneming voor alles in, zolang "het maar generiek en interactief is", aldus Appelo.
De oud-student aan de TU-Delft begon al tijdens zijn studie aan een hitlijst voor spelletjes, de Games top 100. Appelo trof in elke nieuwsgroep over dit onderwerp telkens weer discussie aan over wat de beste spellen zijn. "Mensen willen graag weten wat er in de doos zit voordat ze er honderd gulden aan uitgeven. Ik besloot software te schrijven die lezers zelf de hitlijsten laat invullen," vult Appelo aan. Binnen een jaar tijd had hij met zijn website de interesse van de game-industrie gewekt. Hij besloot meer hitlijsten voor onder andere muziek en films op te zetten.
Voordat hij het goed en wel besefte stroomde het geld binnen. Advertenties brachten het nodige geld in het laadje. Het Britse Games Domain had veel geld over voor het sponsoren van zijn website. Toen medio 1999 duidelijk werd dat er een goede boterham viel te verdienen aan websites met hitlijsten besloot Appelo zijn baan als programmeur bij Broekhuis Training op te zeggen en voor zichzelf te beginnen. Om zijn plannen te realiseren klopte hij bij een aantal financiers aan. Investeerder Business Angels kwam met drie ton over de brug. XS4all-oprichter Felipe Rodriques vulde het startkapitaal aan tot één miljoen gulden.
Nu de advertentiemarkt op internet is ingestort heeft Appelo zijn oorspronkelijke plannen radicaal omgegooid. Millidian verdient zijn geld nu met de software die ten grondslag lag aan de hitlijsten. Bedrijven krijgen op hun website een Javascript code, waarmee bezoekers van de website doorgesluisd worden naar de Millidian-server. Hier geven bezoekers hun mening of vinden andere vormen van interactie met webbezoekers plaats. Statistiek- en advertentieprogramma’s voor websites hebben vaak een zelfde opzet.