De online peer-to-peer markt heeft het moeilijk sinds de juridische perikelen van online muziekleverancier Napster.
In feite is de werkwijze binnen de P2P-markt op dezelfde leest geschoeid als die van Napster: de individuele afnemer krijgt hier via een soort regelcentrum (zoals Napster) direct contact met een aanbieder. Maar sinds de juridische perikelen rond Napster, is ook de commerciële haalbaarheid van de P2P-markt in het geding gekomen.
Tijdens de driedaagse O’Reilly peer-to-peer conferentie in San Fransisco kwam naar voren dat steeds meer P2P-start ups kampen met een gebrek aan startkapitaal. Slechts negentien P2P-initiatieven demonstreren tijdens de conferentie hun initiatieven. En tijdens de voorbereidingen op de conferentie hadden zich slechts veertig bedrijven aangemeld. Vorig jaar oktober waren dat er nog tweehonderd.
Tot voor kort beschouwde de P2P-sector America Online met zijn uitgebreide Instant Messenger-platform – een toonbeeld van P2P-toepassingen – als een aanjager. Maar sinds de alliantie met Time Warner doet AOL er alles aan niet in hetzelfdecopyright-net te belanden als Napster. Vandaar ook dat AOL met argwaan de handel en wandel bekijkt van het Gnutela-project dat grote gelijkenissen vertoont met Napster.