De Haagse DSL-breedbandaanbieder Babyxl overweegt stappen te ondernemen tegen KPN om het wettelijke delen van de aansluitlijnen te versnellen.
Volgens de geliberaliseerde Telecommunicatiewet van eind 1999 moet KPN zijn aansluitnet en wijkcentrales verplicht openstellen voor andere aanbieders als Babyxl. "Maar ’s lands voormalige monopolist schijnt geen haast te hebben met de uitvoering van het zogenaamdeline sharing", zei Babyxl’s ceo Frank van der Heijden. En dat is belangrijk voor het jonge Haagse breedbandbedrijf, waarvan de oprichters overigens van dezelfde KPN afkomstig zijn. Van der Heijden verklaart: "Het gaat ons om de zogenaamdefirst mile, zeg maar het koperdraadje vanaf woonhuis of bedrijf naar de dichtstbijzijnde wijkcentrale op 3 tot 8 kilometer afstand." Traditioneel zijn alle 1347 wijkcentrales in handen van KPN, maar die moeten nu worden gedeeld met Babyxl. KPN onthoudt zich nog van commentaar. "Onafhankelijkheid staat hoog in ons vaandel geschreven", aldus Babyxl-cfo Arie Groenendal. Het bedrijf heeft met solide investeerders, zoalsventure capitalists Nesbic, ABN Amro Ventures, Continuum en Crescendo, vorig jaar 30 miljoen euro opgehaald en kan hiermee met 65 medewerkers voorlopig uit de voeten. "Hiernaast hebben we voor 348 miljoen gulden aan apparatuur bij Cisco besteld", vertelt Groenendal. Om de kosten op te vangen heeft het bedrijfvendor lease agreements afgesloten voor een onbekend bedrag met Energis en Scarlet Telecom. Groenendal: "We hopen eind 2002break-even te draaien en zelfs operationele winst te boeken." En dan zal vermoedelijk en onvermijdelijk een tweede financiële ronde volgen. De ambities zijn dus hoog gespannen. Toch boekt de kersverse breedbandboer vooruitgang met de uitrol van zijn Adsl (Asymmetric Digital Subscriber Line) breedbandnetwerk. Momenteel heeft het bedrijf 30 wijkcentrales voorzien van eigen techniek, klaar voor gebruik. "Dit is al goed 11 procent van de Nederlandse huishoudens en 9 procent van de bedrijven", meldt Van der Heijden niet zonder trots. "We willen eind dit jaar een marktaandeel van 20 procent veroveren op KPN, dat eind 2003 moet zijn uitgegroeid tot 30 tot 35 procent in Nederland", aldus Van der Heijden. Het breedbandbedrijf richt zich puur op de verkoop van ruimte op de eigen DSL-netwerkinfrastructuur. Onderzoekbureau IDC voorspelt dat de breedbandmarkt veelbelovend is. Eind vorig jaar had 8 procent van de Nederlandse huishoudens internet via Adsl- of kabelverbinding. In 2004 is dit volgens IDC toegenomen tot 45 procent van de huishoudens. Samen met de bedrijven zal het aantal DSL-aansluitingen in 2004 zijn toegenomen tot 1,15 miljoen, vergeleken met 160.000 aansluitingen nu. Babyxl, een afkorting van Broadband Excellence, levert vooral B2B aan telecom-, internet- en contentaanbieders. Van der Heijden: "In de wijkcentrales installeren we simpel gezegd modems, die worden geclusterd in Broadband Exchange Centers (BBX), waar de (preselect)carrier, telco, ISP en content-aanbieder zijn verkeer kan halen. Hiernaast legt Babyxl zijn eigen glasvezelnetwerk aan. Adsl staat voor snel breedband internetverkeer via de koperen telefoonkabel en staat altijd aan. Dit is zeer geschikt voor zwaar dataverkeer als audio- en videostreaming, internet videoconferencing en e-commerce. Binnenkort gaat getest worden met Sdsl, de opvolger van Adsl. Maar ja, het succes staat of valt met de medewerking van KPN. Om hierop toe te zien is nog een schone taak weggelegd voor telecomwaakhond Opta. Maar het management van Babyxl twijfelt of zij zich hiervoor sterk genoeg kunnen maken. "Opta weet niet goed genoeg wat er zich allemaal afspeelt op de markt", laat een juridisch adviseur zich ontvallen. Maar ceo Van der Heijden blijft hoopvol gestemd: "Misschien wil KPN straks wel onze diensten afnemen."