HAARLEM – Kalido, de software afdeling van Shell, gaat vanaf vandaag zelfstandig verder. Dit heeft het Nederlands-Britse olieconcern vandaag bekend gemaakt.
Kalido heeft haar 50 medewerkers verdeeld over drie locaties, Londen, Singapore en Amerika en gaat zich geheel richten op het in de markt zetten van haar paradepaardje Kalido Data Warehouse. Dit product legt een transparante laag op de database en moet veranderingen van business-modellen sneller mogelijk maken. Waar normaal gesproken twee mensen drie maanden bezig zijn om alle wijzigingen in de database door te voeren, is het met het product van Kalido in een middag gedaan. Vol trots vertelt Charles Manly, research & development director over de verzelfstandiging van het bedrijf. "Waarom nog niemand van ons product heeft gehoord is duidelijk. Als divisie binnen Shell hebben wij nooit de mogelijkheid gehad om ons product op een juiste wijze in de markt te zetten. Er is nooit een marketing-budget voor opgesteld. Door de spin off is het voor ons mogelijk om hier een duidelijk beleid aan te geven en ons product buiten de Shell-groep te lanceren. Op dit moment maken Shell en Unilever gebruik van ons product, binnenkort worden er meer namen bekend gemaakt van grote Nederlandse spelers die voor ons product hebben gekozen."
Kalido heeft ervoor gekozen om zowel met partners samen te werken als een eigen verkoopteam op te richten. Zo hebben zij al partnerschappen met Atos Origin en CMG. Maar ook Visionproof en Van Dijk Consulting zijn op de Nederlandse markt actief als wederverkopers. "Het is niet zo dat we zelf een consulting bedrijf willen worden en kiezen daarom voor strategische partners naast ons verkoopteam. Ook bieden we geen exclusiviteit aan onze resellers. We kiezen voor partners met bepaalde vaardigheden en kennis binnen een bepaald gebied", aldus Manly.
Op dit moment bestaat het productportfolio nog uit één product wat momenteel in de zesde versie wordt verkocht. Manly voorziet hier in de toekomst uitbereidingen op, welke marktspecifiek zullen zijn. Er worden applicaties ontwikkeld die bijvoorbeeld speciaal voor de financiële sector interessant kunnen zijn.
Shell heeft door de spin off de keuze gekregen om eventueel met een andere softwareleverancier zaken te doen. Zij blijven echter financieel trouw aan Kalido. Shell heeft de dochter de garantie gegeven de komende vijf tot zeven jaar te blijven investeren.
Tania Veldkamp