Gegevens uit ERP- en CRM-pakketten zijn maar zelden bruikbaar voor de directie van een bedrijf, omdat ze niet systematisch zijn geordend.
Een reeks ontwikkelaars speelt met zogenoemde business analyse-software in op dit gemis in ERP en CRM.
"Klanten hadden na die miljoeneninvesteringen in ERP de beschikking over een grote hoeveelheid gegevens uit deback office, maar ze misten bruikbare bedrijfsinformatie", zegt Vincent Harmsen, directeur van de Nederlandse vestiging van Hyperion. Hij is afkomstig van Siemens, waar hij zich onder meer bezig heeft gehouden met SAP R/3-implementaties. Hyperion is een van de grootste leveranciers van business-analysesoftware, naast bedrijven als SAS Institute, Business Objects en Cognos.
Wereldwijd zijn er ongeveer 100 duizend ERP-implementaties. De CRM-markt is bovendien nog volop in ontwikkeling, waardoor allerhande gerelateerde software meegroeit in de hausse. Dat geldt voor de opslag van een leverancier als Veritas, maar ook voor analytische applicaties. De leveranciers van die software doen het goed. Hyperion heeft vijftien achtereenvolgende kwartalen winst geboekt. SAS Institute is het grootste niet beursgenoteerde softwarebedrijf en denkt na 24 jaar nu aan een beursgang.
De analytische omissie in het veelgehypte ERP en CRM verklaart Harmsen uit ‘blindheid van het succes. Na de eerste implementatie denkt de leverancier niet verder na. Overigens is het ook de klant die zelf eerst alleen denkt aan ERP’. Ook CRM ontbeert in veel gevallen analysemogelijkheden, bijvoorbeeld om uit te rekenen hoe winstgevend een bepaalde klant is.
Daarin komt langzaam verandering. Zo kondigde Siebel deze maand aan zijn CRM-suite Ebusiness 2000.3 uit te breiden met standaard analyse-functionaliteiten. Siebel gebruikt daarvoor de analytische software van Business Objects en extractie- en transformatie-software van Informatica. Ook Peoplesoft heeft in de nieuwste versie van zijn suite, Peoplesoft 8, een reeks analyse-toepassingen opgenomen.
Harmsen ziet een interessante toepassing voor analytische software in HRM (Human Resources Management)-modules. Door een hoog personeelsverloop en toegenomen behoefte aan retentie ziet hij de aandacht van gebruikers die kant op gaan. "Er zijn op dit moment weinig concrete projecten, maar dat is volgens mij een kwestie van tijd."
Hoewel bedrijven behoefte hebben aan analytische software, moeten leveranciers enige druk uitoefenen om hun producten te verkopen. Harmsen: "We moeten flink evangeliseren. De boodschap is eenvoudig, de klanten voelen wel degelijk de pijn. Maar wat ze tegenhoudt is dat ze al eens een mooi verhaal van een ERP-leverancier hebben gehoord, dat soms enorm uit de hand is gelopen. En dan kom ik ze vertellen dat ze nog eens tien procent van dat bedrag moeten investeren."
De malaise van dotcom-bedrijven heeft geen negatief effect op leveranciers van analytische software. Het is eerder andersom. Harmsen: "We hadden er in het verleden last van dat collega’s vertrokken naar dotcom-bedrijven. Die zien we nu weer terugkomen. Je ziet dat aandeelhouders en klanten steeds meer oog krijgen voor continuïteit. Een half jaar geleden was het heel interessant te spreken over de hoeveelheden geld die je had uitgegeven. Nu zijn we terug op aarde."