Amazon.com gaat uitgeverijen 10.000 dollar vragen als ze een boek willen aanbevelen via de email-promoties van Amazon.
Overigens kunnen klanten door het aanklikken van de aanbevelingen wel zien of het hier om een betaalde of een onbetaalde advertentie gaat.
Amazon is de grootste internetboekhandel ter wereld, maar wordt van verschillende kanten bedreigd. Niet alleen geldt voor Amazon net als voor de meeste internetbedrijven dat de investeerders winst willen zien, maar daarnaast zaagt het Duitse Bertelsmann aan poten van de troon door veel te investeren in de online-boekhandel.
Een aantrekkelijke kant van Amazon is de onafhankelijke boekrecensies waarop veel klanten blind varen. Via een vernuftig systeem worden klanten geattendeerd op nieuwe uitgaven die voor hen wellicht interessant zijn.
Die service wil Amazon nu ook te gelde gaan maken door tegen betaling bepaalde (groepen) klanten te attenderen op bepaalde uitgaven.
Voor uitgevers is het aantrekkelijk, omdat ze via Amazon gemakkelijk een potentieel geïnteresseerde groep klanten kunnen bereiken. In feite verkoopt Amazon zijn klantgegevens aan de uitgeverij. Om de klanten niet al te zeer te bruskeren, kunnen ze wel controleren of ze een onafhankelijke dan wel een puur commerciële attendering binnenkrijgen.