Automatisering met erp- en crm-pakketten levert de gebruikers grote hoeveelheden data op over het eigen bedrijf, hun klanten en de eigen medewerkers. Maar die gegevens zijn zelden systematisch geordend, en niet direct bruikbaar voor de directie. Een reeks ontwikkelaars speelt met zogenoemde business analyse-software in op dit gemis in erp en crm.
Klanten hadden na die miljoeneninvesteringen in erp de beschikking over een grote hoeveelheid gegevens uit de back office, maar ze misten bruikbare bedrijfsinformatie." Dit zegt Vincent Harmsen, directeur van de Nederlandse vestiging van Hyperion. Hij is afkomstig van Siemens, waar hij zich onder meer bezig heeft gehouden met SAP R/3-implementaties. Hyperion is een van de grootste leveranciers van business-analysesoftware, naast bedrijven als SAS Institute, Business Objects en Cognos.
Wereldwijd zijn er ongeveer 100.000 erp-implementaties. De crm-markt is bovendien nog volop in ontwikkeling, waardoor allerhande gerelateerde software meegroeit in de hausse. Dat geldt voor de opslag van een leverancier als Veritas, maar ook voor analytische applicaties. De leveranciers van die software doen het goed. Hyperion heeft vijftien achtereenvolgende kwartalen winst geboekt. SAS Institute is het grootste niet beursgenoteerde softwarebedrijf, en denkt na 24 jaar nu aan een beursgang.
Omissie
De analytische omissie in het veelgehypte erp en crm verklaart Harmsen uit "blindheid van het succes. Na de eerste implementatie denkt de leverancier niet verder na. Overigens is het ook de klant die zelf eerst alleen denkt aan erp." Ook crm ontbeert in veel gevallen analysemogelijkheden, bijvoorbeeld om uit te rekenen hoe winstgevend een bepaalde klant is.
Daarin komt langzaam verandering. Zo kondigde Siebel deze maand aan zijn crm-suite eBusiness 2000.3 uit te breiden met standaard analyse-functionaliteiten. Siebel gebruikt daarvoor de analytische software van Business Objects, en extractie- en transformatie-software van Informatica. Ook Peoplesoft heeft in de nieuwste versie van zijn suite, Peoplesoft 8, een reeks analyse-toepassingen opgenomen.
Harmsen ziet een interessante toepassing voor analytische software in hrm (human resources management)-modules. Door een hoog personeelsverloop en toegenomen behoefte aan retentie ziet hij de aandacht van gebruikers die kant op gaan. "Er zijn op dit moment weinig concrete projecten, maar dat is volgens mij een kwestie van tijd."
Pijn
Hoewel bedrijven behoefte hebben aan analytische software, moeten leveranciers enige druk uitoefenen om hun producten te verkopen. Harmsen: "We moeten flink evangeliseren. De boodschap is eenvoudig, en de klant voelt wel degelijk de pijn. Maar wat ze tegenhoudt is dat ze al eens een mooi verhaal van een erp-leverancier hebben gehoord, en dat is soms enorm uit de hand gelopen. En dan kom ik ze vertellen dat ze nog eens tien procent van dat bedrag moeten investeren."
Hij vermijdt in die discussie zoveel mogelijk technologisch jargon: "Het is interessanter om vanuit de markt te redeneren dan vanuit de technologie. Er is geen klant die een product koopt omdat het iets meer schaalbaar zou zijn dan dat van een concurrent. Het ultieme doel van de klant is niet de technologie, maar de oplossing."
De malaise van dotcom-bedrijven heeft geen negatief effect op leveranciers van analytische software. Het is eerder andersom. Harmsen: "We hadden er in het verleden last van dat collega’s vertrokken naar dotcom-bedrijven. Die zien we nu weer terugkomen. Je ziet dat aandeelhouders en klanten steeds meer oog krijgen voor continuïteit Een half jaar geleden was het heel interessant om te spreken over de hoeveelheden geld die je had uitgegeven. Nu zijn we terug op aarde."
Analisten zien ‘business intelligence’ als belangrijke opkomende tak op de softwaremarkt. Volgens Paula Breedveld, analiste bij IDC, is dit steeds vaker verweven in applicaties. "Het gaat niet alleen meer om de automatisering op zich, maar om de vraag: wat je doet met de gegevens. De informatie die je krijgt wordt gebruikt om de bedrijfsprocessen te sturen."
Gartner heeft de behoefte aan analyse verwerkt in zijn "erp II"-visie, die binnenkort erp moet gaan vervangen. Volgens Gartner zijn tot nu toe de gaten in erp opgevuld met oplossingen van derde partijen, maar moeten de grote erp-ontwikkelaars in de toekomst zelf zorgen dat ze met een volledige oplossing komen.