Europese leveranciers van internettoegang en hosting (ISP’s) dienen niet aan een prijzenslag te beginnen.
Dat stelt het Britse onderzoeksbureau Analysys Ltd uit Cambridge in een nieuw rapport.
De ISP’s dienen zich van elkaar te onderscheiden op kwaliteit en moeten meer fuseren, ook om het al ontstane overaanbod het hoofd te bieden. Omroepen zullen de oude ISP’s deels verdringen bij het aanbieden van internettoegang, omdat zij al de kennis en kunde bezitten om inhoud te bieden en bovendien goed bekend zijn bij de consument.
In 2005 genereren traditionele ISP’s nog maar de helft van hun omzet met traditionele internettoegang, zo verwacht Analysys. Pas in 2002 gaat breedband een rol van betekenis spelen, te beginnen met Duitsland en Zweden.
Directeur Hans Leemans van de NLIP, de Nederlandse vereniging van de ISP’s, die zo’n 80 procent van alle Nederlandse particulieren en bedrijven online brengen, is het in grote lijnen wel eens met de analyse. Hij ziet wel een rol wegelegd voor specialisten op basisniveau, die een dienst zonder versiering leveren. Specialisatie onder de ISP’s groeit, bijvoorbeeld op basisgebied. Nu al zijn er ISP’s die bijvoorbeeld hundialup,mailserver of heldpdesk uitbesteden en zich zo kunnen toeleggen op het ene aspect dat voor hunbusinessmodel de kern vormt, bijvoorbeeld louter toegang of louterhosting. Maar dat kwaliteit bij al deze ISP’s een aspect is dat meer en meer op de voorgrond komt, daarvan is Leemans overtuigd en ook dat de consument voor die kwaliteit zal willen betalen.
Van de 350 miljoen inwoners van West-Europa hebben er nu 120 miljoen toegang tot het web, in Nederland is die verhouding 16 miljoen met 5 miljoen webgebruikers. Volgens Analysys moeten ISP’s consolideren nu de snelle groei van de afgelopen jaren snel afvlakt. De markt zal gedomineerd gaan worden door een klein aantal bedrijven met grote abonneebestanden, zoals marktleiders Wanadoo uit Frankrijk en T-Online uit Duitsland.
Leemans is het hier niet mee eens. Hij ziet een versterking bij regionale ISP’s, die het middelpunt vormen van een regionaal informatienetwerk en die vanwege hun kennis van de regio een goede commerciële basis hebben. Met name het bieden van regionale inhoud is dan het kernargument, van lokaal dagblad tot en met maandelijks kerkblad.
Specialisatie is nodig, vindt ook J. van der Lingen, directeur van Internet Service Europe Ltd uit Bergen op Zoom, een gespecialiseerdehosting provider in Nederland en België. ISE staat momenteel bekend als de goedkoopste van Nederland, maar wordt zowel geprezen als bekritiseerd vanwege rudimentaire service. Zijn bedrijf, onder meer werkend onder de naam Dutchwebhosting, beschikt volgens hem over honderd servers in Amsterdam en veertig in Washington D.C., die overigens binnen afzienbare tijd naar Nederland verhuizen nu de toegang tot debackbone via Level3 ook hier veel goedkoper is geworden.
Van der Lingen vindt dat er veel te hoge prijzen worden gerekend voor veel diensten als gevolg van een te luxebusinessmodel. Als de economie ook maar even hapert, komt er vanzelf een schifting en prijsverlaging.