SAN FRANCISCO – Een start-up als Scale Eight moet alle zeilen bijzetten om de wereld te veroveren. Het belangrijkste daarbij zijn goede partners.
Dick Watts, ceo en president van Scale Eight, windt er geen doekjes om. Met honderd man personeel, van wie het merendeel tot over de oren in de technologie zit, is het vrijwel ondoenlijk om vanuit San Francisco alle markten te betreden.
Scale Eight zegt een goedkope en betrouwbare oplossing te hebben voor opslag van enorme hoeveelheden (niet)-gestructureerde gegevens. En voor het bliksemsnel ter beschikking stellen van die data aan een miljoenenpubliek. De datacentra van Scale Eight staan vol met gewone harde schijven en normale CPU’s. Het geheim zit in de software die intelligentie toevoegt aan dit spul.
"We hadden die software natuurlijk kunnen verpakken en via cd’s kunnen verkopen aan iedereen die dat wil", zegt Josh Coates. Hij is oprichter van het bedrijf en technisch brein achter dit alles. "Maar de software is zo ingewikkeld, dat het makkelijker is zelf de datacentra in te richten en opslagruimte te verhuren aan wie dat wil. Op die manier konden we sneller naar de markt." Hij sluit niet uit dat wellicht later alsnog de software te koop wordt aangeboden, maar voorlopig kiest hij voor het business model waarbij Scale Eigth opslagruimte verhuurt en beheert voor een zeker bedrag per MB of per ingenomen bandbreedte.
De onderneming moet steeds uitleggen wat het concept is. Hoe het zoveel goedkoper kan dan concurrenten die gewoon steeds dure opslagsystemen erbij zetten om de honger aan data-opslag te kunnen stillen. "Dat kun je niet via een direct marketing actie vertellen. Daar heb je mensen voor nodig die met potentiële klanten aan tafel gaan zitten", verklaart Watts.
En die heeft hij (nog) niet. Ja, er zit er sinds kort één in Londen. "Daarom", en hij begint te glunderen, "zijn we zo blij met de partnerovereenkomsten met Akamai en Exodus." Deze twee bedrijven hebben al wereldwijd hun vleugels uitgeslagen en hebben al tal van klanten die precies vallen binnen de beoogde klantenkring van Scale Eight. Exodus is gespecialiseerd in hosting van ingewikkelde websites en Akamai zorgt ervoor dat websites efficiënt en aantrekkelijk in elkaar worden gestoken. Het driemanschap sluit naadloos op elkaar aan.
Zulke partners zijn goud waard, maar dekken natuurlijk niet de complete behoefte van de nieuwkomer uit San Francisco. De tweede helft van dit jaar wil Watts zijn channel-strategie klaar hebben. "Dat moet je heel zorgvuldig in elkaar steken. We denken aan netwerk-integratoren, aan consultancy-bedrijven. We zijn er nog niet uit en we willen dat niet overhaast doen." Intussen prediken Akamai en Exodus de heilleer van Scale Eight.
Teus Molenaar