AMSTERDAM – Het Duitse Intershop, aanbieder van e-business software, kampt over het afgelopen kwartaal met een terugvallende omzet en nettowinst.
Het bedrijf heeft aangekondigd een efficiency-operatie door te voeren.
Intershop, dat in Duitsland staat genoteerd aan de Neuer Markt en in de VS aan de Nasdaq, zag over het vierde kwartaal de omzet weliswaar met 56 procent toenemen naar 30,2 miljoen euro (ruim twee keer zoveel als over de dezelfde periode vorig jaar), maar vergeleken met het derde kwartaal daalde de omzet met 14 procent. Toch kan Intershop over het complete jaar 2000 een omzetstijging noteren van 166 procent (123 miljoen euro tegen 46,3 miljoen euro in 1999).
Ernstiger is dat Intershop over het afgelopen kwartaal het nettoverlies sterk heeft zien oplopen. In het derde kwartaal boekte het bedrijf nog een nettowinst van 9,8 miljoen euro, maar over het vierde kwartaal is dit veranderd in een nettoverlies van 32,5 miljoen euro.
Volgens topman Stephan Schambach blijft Intershop met zijn branchebrede product Enfinity zeer goed gepositioneerd in de markt voor e-commerce software. Schambach noemde het tevens een positief punt dat Intershop ook tijdens het afgelopen kwartaal weer een aantal belangrijke klanten, zoals American Express en Compaq, heeft weten binnen te halen.
Maar voor de rest noemde hij het vierde kwartaal teleurstellend. De pijn zit ’m vooral in Intershop’s Amerikaanse operatie, die in toenemende mate last krijgt van de afzwakkende Amerikaanse economie. Bovendien wijst Scahmbach erop dat Intershop in de VS nog steeds niet de marktpositie heeft verworven, die het zichzelf enige tijd geleden ten doel had gesteld.
Intershop is nu bezig met het doorvoeren van een wereldwijde herstructurering, waarbij de organisatie al met 200 arbeidsplaatsen is afgebouwd. Bovendien wil het bedrijf zich in de VS meer gaan concentreren op een aantal specifieke B2B-sectoren.
Marten Dijkstra