Communicatie-, financiële en e-commerce applicaties zijn de meest gebruikte toepassingen van ASP’s in de Verenigde Staten.
Dat blijkt uit onderzoek van het ASP Industry Consortium onder 137 managers en IT-professionals van Amerikaanse bedrijven.
Volgens Sheila Lugenbuehl, voorzitter van het consortium dat is bedoeld om de ASP-industrie te promoten, groeit het ASP-model gestaag, "maar de eerste prognoses van analisten en onderzoekers over het tempo van die groei zijn misschien iets te overtrokken geweest."
Meer dan 33 procent van de voornamelijk kleine onderzochte Amerikaanse bedrijven, maakt gebruik van communicatie-applicaties zoals email engroupware die een ASP levert. Van de bedrijven zegt 24 procent de ASP in te schakelen voor financiële en boekhoudsoftware. E-commerce applicaties, zoals internetcatalogi en toepassingen voor transacties en betalingen via het web, komen op de derde plaats met 21,2 procent. Daarnaast schakelt 18,2 procent van de bedrijven ASP’s in voor onderwijs en training, 13,1 procent voor CRM en 13,1 procent voor human resources applicaties. Slechts 3,6 procent schakelt een ASP in voor ERP- en handels-applicaties en een miniem percentage gebruikt het model voor het managen van zijn leverancierskanalen.
Lugenbuehl kan de verschillen wel verklaren. "De populariteit van communicatie-toepassingen heeft vooral te maken met het feit dat bedrijven eerst het ASP-model willen uitproberen voor hun niet-kritische bedrijfsactiviteiten. Pas als deze modellen zich hebben bewezen, zullen ze ASP’s ook in toenemende mate inschakelen voor hun kritische bedrijfsvoering."
Het Nederlandse ASP Forum, kan zich bij monde van secretaris en oprichter G. Boulogne, wel herkennen in de Amerikaanse resultaten. "Ook in Nederland zie je dat het ASP-model zich nog voornamelijk afspeelt op het vlak van relatief eenvoudige toepassingen, maar dat heeft ook te maken met het aanbod van de ASP’s. Er is duidelijk nog geen sprake van een‘match’ tussen de vraag vanuit de markt en de applicaties die de ASP’s leveren." Het ASP Forum, waar ook de bedrijven Compaq, Deloitte & Touche, Energist, Mitopics, Multrix en Progress Software in deelnemen, streeft ernaar de vraag van bedrijven en organisaties en het aanbod van de ASP’s dichter bij elkaar te brengen. Daarbij gaat het onder meer om specifieke applicaties voor het midden- en kleinbedrijf, de bouw- en transportsector en het onderwijs. Boulogne: "Er bestaat bij ASP’s nog een duidelijke kenniskloof over wat deze sectoren aan toepassingen nodig hebben".
Volgens Boulogne ligt Europa vergeleken met de Verenigde Staten nog mijlenver achter als het gaat om de invoering van het ASP-model. "Nederland kent nog geen enkel bedrijf dat een volwaardig ASP-model hanteert." Maar die achterstand geeft Nederland volgens Boulogne ook de kans om de invoering van het ASP-model efficiënter te laten verlopen dan in Amerika. Overigens toont 90 procent van de bedrijven in het Amerikaanse onderzoek zich tevreden over de Service Level Agreements (SLA’s ) die door de ASP’s worden geleverd. Maar dat is niet alles: 35 procent geeft aan dat de ASP’s sneller moeten reageren op verzoeken om support. Soms duurt het vier uur voordat de ASP op een dergelijk verzoek reageert en dat is toch rijkelijk lang.
Volgens Lugenbuehl is het ASP-model zowel voor de grote als de zeer kleine bedrijven aantrekkelijk. "De grote bedrijven kunnen snel omvangrijke besparingen boeken en de kleine kunnen het zich vaak niet permitteren alle benodigde software te kopen. Ze kunnen via een ASP toegang krijgen tot veel meer applicaties." Bijna de helft van de bedrijven zegt de komende twee jaar twee tot zes applicaties via een ASP aan te schaffen. Van de ondervraagde zegt 9 procent zelfs 13 tot 24 applicaties via deze weg te ‘kopen’.