XP is de nieuwe naam voor de aangekondigde Microsoft producten. Hiermee verdwijnt de traditionele naam van Windows 9x en Office 9x.
experience. Volgens hem worden hiermee de nieuwe gebruikerservaringen gesymboliseerd. Microsoft ziet Windows XP (uitgebracht onder codenaam Whistler) en Office XP (eerder Office 10) als een belangrijke stap in de realisatie van de .NET-visie. Zo zouden deze producten de gebruikers verdergaande mogelijkheden geven. Complete computerervaringen tussen mensen, software en internet zullen opnieuw worden gedefinieerd, zo claimt Microsoft.
Al met al blijft het voorlopig giswerk of hier enige waarheid in schuilt. Momenteel bevinden beiden producten zich nog in de bèta-testfase. Office XP wordt tegen het einde van de eerste helft van dit jaar verwacht, terwijl Windows XP naar verwachting in de tweede helft van dit jaar wordt gelanceerd.
De twee nieuwe producten worden overigens als een van de eerste voorzien van Product Activation-technologie en het`edge-to-edge’ hologram. Microsoft gaat deze technologieën wereldwijd inzetten om het illegaal kopiëren van haar producten zoveel mogelijk tegen te gaan. Ook de nieuwe versie van Microsofts Visio zal worden uitgevoerd met deze anti-kopieer maatregelen.
De Product Activation Technologie voorkomt het kopiëren van software door een limiet te stellen aan het aantal keren dat een product op individuele computers geïnstalleerd kan worden. Uiteraard wordt deze functie verpakt in een gebruikersvriendelijke wizard. De product activeringstechnologie is trouwens alleen ontwikkeld voor deretail cd-versies van de genoemde producten. Bij de producten die worden aangeschaft via de volume licentieovereenkomsten wordt de technologie achterwege gelaten, gezien de wijze waarop deze producten bij klanten worden uitgerold.