Met software voor geautomatiseerde verkoopondersteuning (SFA) valt geen droge boterham te verdienen. Het gaat om de services eromheen, vindt Oracle.
Er zijn natuurlijk bedrijven die het niet eens zijn met Pieter Jan Doets, community manager CRM & E/C bij Oracle Nederland. Ondernemingen die juist nog wel draaien op software voor verkopers. Maar Doets benadrukt nog eens dat deze producten opereren op een vervangingsmarkt. Daar valt niet zo veel eer aan te behalen.
Toch is dat niet de belangrijkste reden dat Oracle met zijnhttp://www.oraclesalesonline.com een ander concept neerzet. "Ondernemingen zijn op een heel andere manier zaken gaan doen. Dat riepen we vijf jaar geleden al, maar nu zien we dat het gebeurt. Als gevolg van internet zijn de bedrijfsprocessen danig gewijzigd. En daar spelen we op in."
Zijn collega Ronald van Viegen, product manager CRM Applications, valt hem bij. "Met software verdien je niet veel meer, het gaat om de services. Je moet de verkoper bijvoorbeeld een omgeving bieden waarin hij zich in het verkopersparadijs waant. Hij moet onderdeel zijn van een netwerk dat hem van alle benodigde informatie voorziet. Inzage in het factureringssysteem om te zien of een klant wel fatsoenlijk betaalt, contact met hetcallcenter dat de afspraken maakt om te voorkomen dat hij voor een gesloten deur komt, toegang tot voorraadbeheer om leveringsafspraken te kunnen maken. Noem maar op. Daarbij wordt het netwerk echt de computer."
Door de software weg te geven – en Oracle heeft dan over een echt, compleet pakket – valt de nummer twee op de softwaremarkt direct concurrent Siebel aan. Siebel is nu nog onbetwist leider op de crm-markt (customer relationship management).
Oraclesalesonline heeft aardige toepassingen in zich. Relatiebeheer is er daar maar een van. Een verkoopleider kan bijvoorbeeld online het hele bonussysteem van zijn verkoopploeg bijhouden (dit zit in een apart module, gekoppeld aan het factureringssysteem). Een verkoper kan een schatting doen van zijn omzet voor de komende periode. En het aardigste is nog wel dat iedereen er (gratis) mee kan spelen. Nadeel is wel dat alles online gebeurt en de gegevens op een server bij Oracle staan. En alles is nog Engelstalig, maar in de loop van dit jaar komt er ook een Nederlandse versie.
De truc van Oracle is dat mensen die er eenmaal mee hebben gestoeid duidelijk meer willen. Oraclesalesonline is een geïsoleerde toepassing. Waaromheen Oracle natuurlijk een heel pakket aan software heeft te bieden (gegroeid vanuit zijn database-expertise) waarvoor wel licentierechten moeten worden betaald. Oracle gebruikt internet dus enerzijds voor een efficiënte bedrijfsvoering, als platform om services aan te bieden en als marketingmiddel.
De sales-server is al enige tijd in de lucht en volgens Doets zijn er wereldwijd al 10.000 bedrijven mee aan de slag. "We weten niet wie dat zijn, want we bieden de service anoniem aan. We gaan als Oracle niet mee zitten kijken. Zodra je dat maar een keer doet, kun je wel inpakken. Maar afgaande op de verhoudingen op onze markten, zou je wel kunnen zeggen dat er dan in Nederland enkele honderden bedrijven Oraclesalesonline gebruiken."