Verisign kan het lucratieve NSI-register tot 2007 behouden door het deel van NSI dat zich bezighoudt met het registreren van internet-domeinnamen te verkopen.
Het klinkt allemaal wat schimmig, maar Verisign is met de verkoop van de registratie-activiteiten van NSI zeker niet bezig de kip met de gouden eieren te slachten. Er blijft voor het bedrijf namelijk nog een heel pakhuis met gouden eieren over. De verkoop is het gevolg van afspraken met de Icann (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) en het Amerikaanse ministerie van Economische Zaken.
Nog geen jaar geleden nam Verisign – gespecialiseerd in de beveiliging van software, internet- en IT-diensten – voor ongeveer 21 miljard dollar Network Solutions Inc (NSI) over. Dat bedrijf is met zo’n 15 miljoen geregistreerde internetdomeinen, de absolute leider op de markt van de domeinnaamregistratie. De overname had dan ook vrijwel meteen gunstige effecten op de winstcijfers van Verisign. Deassets van NSI zijn tweeledig: enerzijds de winstgevende registratie van nieuwe domeinnamen (NSI rekent 35 dollar per jaar voor de registratie van een .com-, .org- of .net-domein) en anderzijds het domeinnaamregister zélf. Elke nieuwe naam die in dat register wordt opgenomen, levert de eigenaar van het register zes dollar op.
Toen Verisign vorig jaar NSI overnam, verplichtte het zich om vóór 10 mei 2001 het registratie- en het registerdeel van NSI te scheiden. Als het voor die datum de registratie-activiteiten aan een andere marktpartij verkoopt, worden de rechten op het register tot 2007 verlengd, zo spraken Verisign, NSI, Icann en de VS-overheid met elkaar af. Verisign is nu bezig met het inlossen van die afspraak.
Het lijkt erop dat Verisign met het opgeven van de registratie van .com-, .org- en .net-domeinnamen een stevige veer moet laten, maar de onderneming krijgt er iets anders voor terug. Als straks immers de nieuwetop level-namen verhandeld gaan worden (.info, .biz, .pro, et cetera), heeft Verisign de handen vrij en kan het zich storten op die nieuwe markt.
De nieuwe eigenaar van de NSI-registratie-activiteiten koopt ook geen kat in de zak. Weliswaar loopt het marktaandeel van NSI sinds de registratie van domeinnamen ruim anderhalf jaar geleden werd vrijgegeven, gestaag terug en staat het nu op nog ‘slechts’ 36 procent, de naam ‘NSI’ is ook heel wat waard. Het bedrijf staat nog steeds bekend als dé .com-onderneming. En met 15 miljoen geregistreerde domeinnamen is dat natuurlijk terecht. Bovendien koopt de nieuwe eigenaar een wereldwijd registratienetwerk en moeten de geregistreerde namen jaarlijks worden vernieuwd. En dat is niet gratis!