De Europese B2B e-handelsmarkt is in 2005 zo’n 1,5 biljoen (1500 miljard) euro waard, zo voorspelt marktonderzoeker International Data Corp (IDC).
De drijvende kracht achter die groei zijn de elektronische marktplaatsen, stelt IDC. Een snel toenemend aantal bedrijven zal in de komende jaren via e-handelsoplossingen zijn toeleveringsketen willen optimaliseren en meer bedrijven willen een elektronisch samenwerkingsverband realiseren met hun klanten en leveranciers. Kortom, meer bedrijven willen (een deel van) hun handel onderbrengen op elektronische marktplaatsen.
IDC onderscheidt drie vormen van elektronische B2B-handel: e-distributie, e-marktplaatsen en elektronische inkoop. Momenteel wordt het grootste deel van de elektronische omzet gehaald uit de distributie. Hoewel die vorm van e-handel volgens IDC zal blijven groeien, gaan klanten en leveranciers toch op zoek naar andere B2B e-handelsmodellen, met name naar allerlei vormen van e-marktplaatsen. Deze e-handelsvariant groeit snel en blijft dat de komende vijf jaar ook doen, zo verwacht het bureau. Ook de toepassing van elektronische inkoop (e-procurement) groeit explosief, bijna net zo snel als die van e-marktplaatsen. Toch zal deze e-handelsentiteit altijd een kleiner stuk van de taart vormen, stelt IDC. Dat komt omdat elektronische inkoop vooral aantrekkelijk is voor grotere bedrijven, minder voor de grote massa.
Overigens is het volgens de marktonderzoekers interessant om te volgen hoe in de komende jaren de verschillende e-marktplaatsen zich zullen positioneren. Dat zal volgens IDC gebeuren via een combinatie van handel en andere diensten. De marktplaatsen kunnen daarmee op verschillende manieren geld verdienen. Een groot deel van hen zal kiezen voor een bedrag per transactie, maar in sommige bedrijfskolommen zal dat wellicht averechts werken. Daar ligt het dan waarschijnlijk meer voor de hand om te kiezen voor een vaste lidmaatschapsbijdrage. Voor extra diensten, zoals bijvoorbeelde-business consultancy, zullen de klanten dan apart bij moeten betalen.