Voor it-opleiders wordt 2001 een minder mooi jaar. Dit blijkt uit onderzoeken van Heliview en Nidap. Vooral de groei van het aantal opleidingen voor eindgebruikers loopt terug. Meer vraag signaleren beide onderzoeksbureaus voor cursussen systeembeheer en internettoepassingen.
De Heliview-onderzoekers ondervroegen zo’n duizend ondernemingen welke opleidingen waren inkocht en in welke opleidingen ze gingen investeren. De Bredase deskundigen maken uit de antwoorden op dat dit jaar de vraag naar eindgebruikersopleidingen zal terugvallen. In 1999 stuurde 20 procent van de bedrijven medewerkers naar zo’n cursus, en in 2000 zelfs 23 procent. Dit jaar neemt de deelname af tot 16 procent (zie tabel). Veel minder sterk is de daling in het aantal cursussen waaraan ict’ers deelnemen, van 18 procent in 2000 naar 14 procent in 2001.
De grote bedrijven haalden begin vorig jaar de vaart uit hun omvangrijke it-projecten, meent Heliview. Daarmee daalde ook de vraag naar it-opleidingen. De onderzoekers verwachten wel dat groei zal opleven wanneer het aantal it-projecten toeneemt.
Cursusinstituut
Het door de onderzochte bedrijven meest ingeschakelde cursusinstituut is, met 9 procent, CCS, stelt Heliview vast. Nummer twee op de lijst is IBM, met 8 procent. De andere opleiders uit de top vijf zijn Azlan (5 procent), Computerij (5 procent) en Compu’Train (3 procent).
De meeste bedrijven sturen medewerkers naar een opleiding systeembeheer (60 procent). Nummer twee is netwerkbeheer, waar de helft van de bedrijven hun ict’ers heen zendt. Op de derde plaats staat de cursus applicatieontwikkeling/programmeertalen (genoemd door 35 procent van de bedrijven). In 2000 nemen vooral ict’ers in de sectoren overheid, onderwijs en financiële dienstverlening deel aan opleidingen. Heliview verwacht dat de eerstgenoemde twee sectoren ook in 2001 weer flink investeren in opleidingen.
Lijnmanager
Het Amsterdamse Nidap verwacht dat de groei van de it-scholingsmarkt dit jaar 1 procent daalt, naar 4 procent. De groei daalde in 2000 in rap tempo. Was de toename in 1999 nog zo’n 17 procent, in 2000 bedroeg deze nog slechts 5 procent. Vooral de dalende interesse in Office-cursussen doet de groei afnemen, aldus Nidap-directeur Paul van der Wal. Het gebruik van die software is ingeburgerd, denkt hij, en bedrijven schrappen investeringen in deze opleidingen.
Voor het negende achtereenvolgende jaar ondervroeg Nidap vertegenwoordigers van bedrijven en instituten welke it-opleidingen werden en worden ingekocht. Het instituut beperkte zich tot 601 bedrijven, alle met meer dan 75 werknemers.
De meest courante it-opleidingen zijn volgens dit onderzoek die voor programmeertalen. Van de ondervraagden kocht 54 procent deze in. De vraag naar deze trainingen is snel toegenomen; in 2000 was 15 procent meer dan in 1999. Sterke groei is er voor Lotus-trainingen. Deze werden ingekocht door 45 procent van de respondenten (16 procent meer dan in 1999). Trainingen op het gebied van besturingssystemen zijn met 49 procent nog meer in trek; ruim meer dan het voorgaande jaar (zo’n 30 procent).
Andere populaire circussen zijn net als vorig jaar de eindgebruikerscursussen Windows, spreadsheets en tekstverwerken. Ze worden door 53, 46 en 44 procent van de respondenten genoemd. Het zijn echter ook de drie waarnaar de vraag in 2000 het sterkst terugloopt: met respectievelijk 10, 14 en 16 procent.
Internet
Voor opleidingsinstituten groeit het belang van internet als instrument voor contact met de klanten. Ruim 70 procent van de door Nidap ondervraagde bedrijven gebruikt het web voor het zoeken naar informatie over it-opleidingen. Een jaar eerder was dat nog maar 27 procent. Vakbladen zijn volgens het onderzoek dit jaar voor het eerst niet de voornaamste informatiebron. Papier wordt door 69 procent van de bedrijven geraadpleegd.
Het computernetwerk is ook een steeds gewichtigere bron voor contact tussen opleidingen en cursisten, en tussen het instituut en de inkopers van cursussen. Bedrijven gebruiken internet om de cursist contact met de cursusleider te laten onderhouden.
Door de grote aandacht voor internet-toepassingen wordt het gebruik van internet als medium voor het opleiden zelf overschat. Deze vorm van gebruik groeit in tegenstelling tot het gebruik ervan voor informatie en klantencontact gestaag, van 7 procent in 1999 naar 17 procent in 2000.