"Atos Origin is een onafhankelijk bedrijf. Philips bepaalt niet onze strategie. Als dat zo was, hadden we Origin nooit overgenomen." Dat stelt Bernard Bourigeaud, chief executive officer van het Frans/Nederlandse it-concern.
Bourigeaud heeft in Nederland nog een hoop duidelijk te maken. Hij merkt keer op keer dat de buitenwacht Origin alleen associeert met Philips. "Dat het ook klanten heeft als Akzo Nobel, ABN Amro, ICI, Proctor & Gamble, Shell, Unilever en Lucent, daar hoor je bijna niemand over. Origin heeft daar te weinig over gecommuniceerd", constateert hij in een exclusief interview met Computable. De topman van Atos Origin is niet bang dat Philips nog steeds de koers zal bepalen. "Daar zijn harde afspraken over gemaakt. Het is ook niet mogelijk: Philips heeft een minderheidsbelang van bijna 49 procent en dat wordt in de komende jaren afgebouwd naar minder dan 35 procent."
De Franse automatiseerder Atos kondigde in augustus vorig jaar verrassend aan Origin over te nemen van Philips voor 1,1 miljard euro plus een belang van bijna 49 procent in Atos/Origin. Daarmee kwam er eindelijk duidelijkheid voor de al jaren kwakkelende it-dochter van het Eindhovense elektronicaconcern. De combinatie heeft wereldwijd 27 duizend medewerkers en een omzet van 2,8 miljoen euro (volgens cijfers uit 1999). Daarmee staat het in Europa rond de zevende plek in de top van de it-servicebedrijven.
Brein
Atos is een grote onbekende op de automatiseringsmarkt in Nederland. Toch kent het bedrijf wel degelijk Nederlandse klanten, waaronder Wolters Kluwer en de AEX. Het Franse concern, genoteerd aan de Franse effectenbeurs, is ontstaan uit de fusie tussen de twee it-dienstverleners Axime en Sligos in 1996. Bourigeaud geldt als het brein erachter. Hij kwam in 1991 in dienst bij Axime, een fusieproduct van drie automatiseerders (Segin, Fitb en Sofinforg). Zijn hoofdtaak was om de vastgelopen integratie weer op gang te brengen. In 1996 nam Axim het twee maal zo grote Sligos over, de toenmalige it-afdeling van de bank Crédit Lyonnais. "Dat was een vergelijkbare overname als nu met Origin", zegt Bourigeaud. "Atos specialiseerde zich als it-dienstverlener op vier terreinen: het bankwezen, de telecomsector, de detailhandel en de automobielindustrie. De doelstellingen waren om internationaal sterk te groeien en eind 2000 een omzet van twee miljard euro te hebben. Met de overname van Origin is dat gelukt."
De topman van Atos zocht naar een overnamekandidaat en hoorde begin 2000 dat Philips overwoog Origin naar de beurs te brengen of te verkopen. Hij wist het Eindhovense concern te overtuigen dat Atos en Origin een sterke, winstgevende combinatie zouden vormen, zoals dat ook met Sligos gelukt is. Bourigeaud erkent dat in het algemeen veel overnames mislukken, maar dat komt in zijn ogen doordat het integratieproces veel te lang duurt. "Snelheid is zeer belangrijk. Wij hebben binnen een half jaar Atos en Origin geïntegreerd."
De Fransman geeft toe dat de integratie zo snel uitgevoerd kon worden, doordat er bijna geen overlap tussen de twee organisaties bestaat. Origin is in vergelijking met Atos in veel meer landen actief, en beweegt zich in andere marktsectoren (met name proces- en hightech-industrie) "In Nederland gaat het bijvoorbeeld maar om een overlap van veertig mensen".
Synergie
Met de inlijving van de it-dochter van Philips krijgt Atos de beschikking over het zo gewilde internationale netwerk. Het krijgt een sterke toegang tot de Nederlandse markt en verdubbelt zijn marktpositie in Duitsland, Groot-Brittannië, Iberië en Italië. Ook beschikt het nu over vestigingen in Latijns-Amerika (Brazilië en Argentinië), versterkt het zijn positie in Azië/Oceanië en krijgt het toegang tot Noord-Amerika, waar Origin in navolging van Philips ook actief is.
"Andersom profiteert Origin van onze kennis van elektronische handelsprocessen. Atos heeft ervaring in frontoffice-oplossingen, terwijl Origin vooral actief is in het beheren van de backoffice en het implementeren van erp-oplossingen", zegt Bourigeaud. De topman denkt dat de synergievoordelen nieuwe opdrachten zullen opleveren: "Wij kunnen nu bijvoorbeeld ABN Amro in Frankrijk ondersteunen, Credit Agricole in Argentinië of Telefonica in Spanje."
Op de vraag waarom Atos niet gekozen heeft voor het overnemen van een Engels of Duits IT-servicesbedrijf – landen met een grote IT-markt – antwoordt de Franse chef: "Uit een rapport van Morgan Stanley blijkt dat Nederland de komende twee jaar de snelst groeiende IT-markt is."
Cultuur
"Sinds de overname-aankondiging op 28 augustus 2000 reis ik langs alle vestigingen in de wereld. Ik geloof dat ik inmiddels wel honderd presentaties heb gegeven, soms wel twee tot drie per dag. Daarin staan twee zaken centraal. Ik geef aan dat in tegenstelling tot Origin Atos een stabiel management kent en dat de winstgevendheid omhoog moet van 6 procent in 2000 naar 8 procent dit jaar en 10 procent in 2002."
Om de winstgevendheid te verhogen wil hij de inzetbaarheid van ict-specialisten verhogen, kostenbesparende maatregelen doorvoeren en kleinschalige, verliesgevende activiteiten afstoten. De eerste vervreemding is al bekend: Atos Origin heeft zijn Scandinavische divisie verkocht aan het Zweedse WM-data en werkt in die regio voortaan nauw samen met deze automatiseerder.
Over cultuurverschillen – de bloedgroepenstrijd tussen de voormalige Origin-fusieonderdelen BSO en Philips C&P of Franse-Nederlandse karakterverschillen -maakt hij zich geen zorgen. "De gemiddelde leeftijd van onze medewerkers is 33 jaar. Zij zijn veel internationaler gericht dan vroeger."