Veel Europese internetondernemers besteden nauwelijks aandacht aan de juridische risico’s die aan hun activiteiten kleven.
Ze zijn zich daarbij niet van de mogelijke gevolgen bewust. Deze waarschuwing komt van Landwell, de wereldwijde juridische partner van PricewaterhouseCoopers, en staat in het gisteren verschenen rapport‘Time for law and order: European dotcoms and the law’.
De laatste jaren zijn er minstens tien belangrijke regelgevende initiatieven genomen, veelal op Europees niveau, die de sector rechtstreeks treffen. Toch zegt één op de vijf internetbedrijven in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Nederland zich absoluut geen zorgen te maken over welk juridisch risico dan ook.
Ironisch genoeg is voor de meeste beginnende internetbedrijven hun merknaam meestal het enige van waarde dat ze hebben, maar drie van de tien starters blijken hun naam op de thuismarkt niet te beschermen. Verder maakt minder dan de helft van de bedrijven in het buitenland gebruik van een gedeponeerd handelsmerk en amper twintig procent van een geregistreerd octrooi, terwijl internetbedrijven ook buiten de jurisdicties waarin ze zijn gevestigd uiterst kwetsbaar zijn voor
inbreuk van derden.
Meer dan de helft van de internetbedrijven in het onderzoek heeft een website die vanuit meer dan 10 landen wordt bezocht, maar 35 procent laat zich niet adviseren over de rechtsgeldigheid van de contracten die ze online afsluiten. Uit het rapport blijkt dat de rechten van de consument voortdurend worden genegeerd. Internetbedrijven lopen dus niet alleen het risico dat hun merknaam wordt beschadigd, maar kunnen ook voor de rechter worden gesleept door hun klanten.
Kees Stuurman, partner en hoofd e-business bij Landwell Nederland: "De nieuwe economie moet nog veel leren van de oude. Geen enkele onderneming kan het zich veroorloven de juridische risico’s die ze loopt te negeren. Dat geldt voor internetbedrijven misschien des te sterker vanwege de veelal immateriele aard van hun activa. Het verwaarlozen van de juridische risico’s kan bovendien leiden tot zeer negatieve gevolgen. Zo hebben de eerste problemen zich al aangediend bij tien procent van de onderzochte bedrijven".
Volgens Stuurman is het voor Europese internetbedrijven die willen overleven hoog tijd dat ze zich bewust worden van de juridische werkelijkheid. "De recente stroom berichten over bekende internetbedrijven die in de problemen zijn gekomen, is een teken aan de wand: korte-termijnfinanciering en naamsbekendheid zijn niet voldoende om te overleven. Daarvoor is het minstens zo belangrijk de waarde in je onderneming vast te leggen, je risico’s te beperken en je klanten goed te verzorgen".