Persoonsgegevens op internet worden slecht beschermd. Dat is de uitkomst van een onderzoek van Consumers International.
is de federatie van 263 wereldwijde consumentenorganisaties. Het onderzoek werd donderdagochtend in Londen gepresenteerd. De Nederlandse Consumentenbond deed ook mee aan het onderzoek en schrok van de resultaten. Uit het onderzoek blijkt dat tweederde van de internationale internetpagina’s het niet zo nauw neemt met het verzamelen en doorspelen van persoonlijke gegevens van gebruikers, vaak zonder medeweten van de internetters.
Tegelijk met de resultaten van het onderzoek, heeft de Consumentenbond een uitgewerkte set privacy-gedragsregels bekendgemaakt, waaraan alle internetbedrijven zich zouden moeten houden. "Met de branchevereniging van internetproviders, NLIP, zijn nu goede afspraken gemaakt. Daarmee hopen we 90% van de providers in Nederland gedekt te hebben", zegt Ewald van Kouwen, woordvoerder ICT van de Consumentenbond.
"We hebben VNO-NCW en de Nederlandse Postorderbond een fax gestuurd met de vraag of zij hun klanten willen oproepen zich aan de gedragsregels te houden."
VNO-NCW woordvoerder Roelf van der Kooij vindt: "Bedrijven doen er sowieso verstandig aan na te gaan hoe zij met de gegevens van de klant omgaan. Dat laat nogal eens te wensen over. Wij zijn de laatste dat te ontkennen". Hij geeft als tip voor ondernemers de site vanElectronic Commerce in Nederland. "Daar is een voorbeeld van een gedragscode te vinden." De werkgeversorganisatie is nu bezig met het vernieuwen van voorlichtingsmateriaal op het gebied van omgaan met klanteninformatie. "Daarbij wordt natuurlijk ook de internetprivacy meegenomen", aldus Van der Kooij.
De Consumentenbond heeft een beroep gedaan op de Registratiekamer de gedragsregels te controleren. Van de nieuwe privacy-wet mag de instantie straks ook boetes gaan uitdelen. "De Europese regelgeving is helemaal niet slecht", zegt Ewald van Kouwen, "maar bedrijven moeten wel worden gedwongen zich eraan te houden. We hopen dat met boetes te doen." Rudy Schreijnders, hoofd communicatie bij de Registratiekamer, kan nog geen concrete plannen geven. "We hebben een half jaar geleden zelf een onderzoek gedaan en naar aanleiding daarvan regels geformuleerd, maar we zijn een beetje gehandicapt, omdat de nieuwe wetgeving er nog niet is. Dus concrete plannen over de controle kunnen we nog niet geven."
Uit het onderzoek vanConsumers International kwam onder meer dat het in Amerika veel beter gesteld is met de privacy van internetters. "Daar schrokken we wel van, ja", zegt Van Kouwen. "De wetgeving in Europa is beter, maar in Amerika zijn een aantal fanatieke actiegroepen op het gebied van privacy. Ook heerst in de VS een ‘claimcultuur’, een bedrijf heeft zo een proces aan z’n broek", verklaart hij. "Dat wil niet zeggen dat ik het ook zo in Nederland wil hebben, maar het werkt dus blijkbaar wel beter dan een niet-gecontroleerde wet."
Met de opgestelde privacy-gedragsregels wil de Consumentenbond bedrijven een handvat bieden. "Het is een concretisering van de nieuwe privacywet, als bedrijven zich daaraan houden, krijgen ze in elk geval geen gelazer met ons", lacht Van Kouwen.