Het geplaagde Canadese softwarebedrijf Corel heeft gisteren de knoop doorgehakt: het wil ‘back to basics’ met vooral grafische software.
In het derde kwartaal van dit jaar wil Corel weer zwarte cijfers schrijven en moet de omzet de komende drie jaar met twintig procent per jaar stijgen. "Corels toekomst zal zijn gebaseerd op verstandige keuzes, niet op radicale veranderingen", aldus topman Derek Burney gisteren op een persconferentie, waar hij een nieuw logo ten doop hield.
Opmerkelijk genoeg zei Burney gisteren niets over de verwachte verkoop van Corel Linux aan het New Yorkse Global Linux Partners voor 5 miljoen dollar. Hierbij krijgt Corel een belang van 20 procent in het bedrijf. Burney zei gisteren alleen dat het bedrijf van plan is de Linux-distributie, die als een van de weinige heel gebruiksvriendelijk is en bovendien in een Nederlandse versie op de markt is gebracht, van de hand te doen. Corels blijft wel zelf Linux-versies maken van zijn belangrijkste software. Daarbij behoort met name WordPerfect Office, dat de besteoffice-suite voor Linux tot nu toe is.
Corel nam een paar jaar geleden al WordPerfect over, ooit de toonaangevendste tekstverwerker. Maar het bedrijf is er niet echt in geslaagd de concurrentie aan te gaan met Word van Microsoft. Nu ook de eigen Linux-distributie tegenvallende verkopen kent, wil Corel back to basics: grafische programma’s maken zoals CorelDRAW. CorelsNew Ventures-divisie krijgt de zware taak de ambitieuze doelstellingen te klaren. Onlangs nam Microsoft een aandeel in het geplaagde Corel. Microsoft brengt zelf geen specifieke grafische software op de markt.
De beleggers geloofden er gisteren nog niet echt in. Het aandeel leverde een dikke vijftien procent in.