Elektronische markten lokken nu nog vooral aan de inkoopkant deelnemers. Leveranciers zijn niet overtuigd van de voordelen. Ariba wil het hen makkelijk maken.
Het programma dat Ariba heeft ontwikkeld, stelt de leveranciers in staat om via Ariba’s Commerce Services Network (CSN) snel en eenvoudig een verbinding te leggen met alle op het netwerk aangesloten klanten. Dat is makkelijker dan het bouwen van directe verbindingen (‘point-to-point’) met individuele klanten. Ariba zal de (groepen) leveranciers aan het CSN koppelen via het zelf ontwikkelde cXML-protocol. Kleinere leveranciers, die niet beschikken over een XML-geschikteback-end, kunnen contact maken via Html, EDI of zelfs email. Zij maken eerst verbinding met een ‘leveranciers-hub’, die vervolgens via XML een verbinding legt met het CSN.
Tot op heden bleven de leveranciers op het gebied van B2B e-handelsplaatsen de kat uit de boom kijken. Waar de voordelen voor inkopers evident waren – lagere inkoopprijzen – konden de leveranciers niet ontdekken waar voor hen de aantrekkelijke kanten lagen. Ariba biedt die leveranciers nu in één keer toegang tot verschillende markten. Daarmee moet het voor een aantal van hen een stuk aantrekkelijker worden.
In feite verbindt het ‘leveranciers-hub-programma’ van Ariba de horizontale met de verticale markten.