De telecomsector ligt zwaar onder vuur van analisten. Nadat Forrester vorige week de rentabiliteit van Umts onderuit haalde, richt de Aberdeen Group zijn pijlen nu op Gprs. Volgens de analisten van Aberdeen kunnen telecombedrijven de verwachtingen die zij wekken over deze technologie niet waarmaken. Verrassend genoeg verwachten zij dat juist Edge, een mobiele technologie die de telecombedrijven willen overslaan, wel succesvol kan worden.
Het wordt niets met Gprs, denken de analisten van de Aberdeen Group in Amsterdam. De verwachtingen die telecomaanbieders wekken bij potentiële gebruikers kunnen zij niet waarmaken, waardoor uiteindelijk niet meer dan 5 procent van de huidige GSM-gebruikers Gprs-diensten zal gaan gebruiken. Vooral het ontbreken van goede handhelds vormt een hindernis. Verder zit de korte levenscyclus van Gprs een rendabele exploitatie in de weg. De aanbieders moeten zo snel mogelijk beginnen met Umts, de opvolger van Gprs, om de investeringen daarin terug te verdienen.
Maged Fahmy, senior analist bij de Aberdeen Group, is een van de auteurs van het vernietigende Gprs-rapport. Volgens Fahmy is de aanleiding voor het onderzoek het grote verschil tussen de berichten die aanbieders over Gprs de wereld in sturen. "Er blijkt grote onenigheid te bestaan over wat Gprs precies inhoudt. Zelfs over de transmissiesnelheid kon geen van de aanbieders zeggen hoe hoog die zou gaan worden." De verwachtingen lopen uiteen van 115 tot 171 kilobit per seconde.
Veel beloven
De Aberdeen Group signaleert de trend dat "telecombedrijven van alles beloven, en vervolgens pas gaan uitzoeken hoe ze dat echt kunnen leveren". Hoewel de belangrijkste innovatie van Gprs is dat het draadloze netwerk is gebaseerd op IP, zijn de voorstellingen dat dit zal leiden tot streaming video en allerlei exotische applicaties volledig onjuist. Aberdeen denkt dat de daadwerkelijke bandbreedte te klein zal zijn om echte killer applicaties aan te bieden.
Bij de voorstelling dat de gebruiker voortdurend online is, plaatsen de analisten grote vraagtekens. Juist door de beperkte bandbreedte verwachten zij dat het inmiddels vertrouwde en populaire SMS via GSM-toestellen goed blijft voldoen. Ze denken bovendien niet dat het voor bedrijven lonend is om Gprs-applicaties te installeren. Dit kost minimaal zes maanden, terwijl de levensduur van Gprs als geavanceerdste mobiele technologie niet meer dan negen maanden bedraagt.
Vrijblijvend
Door de wettelijke verplichting die Umts-licentiehouders hebben om zo snel mogelijk hun diensten op de markt te brengen, is het idee dat Gprs te weinig tijd krijgt om volwassen te worden eerder geopperd. Het opvallendste aspect in het rapport van de Aberdeen Group is de conclusie dat juist Edge (Enhanced Data Rates for GSM-Evolution) wel levensvatbaar is. In de technische ontwikkeling van mobiele datacommunicatie zit Edge tussen Gprs en Umts in. De grootste Europese telecomaanbieders hebben echter al besloten om Edge over te slaan, en in de volgorde GSM-Gprs-Umts hun technologie te introduceren.
Fahmy ontkent dat zijn conclusie over Edge vrijblijvend is, omdat telecombedrijven al hebben besloten de technologie niet te gebruiken. In de Verenigde Staten bestaat er bijvoorbeeld wel belangstelling voor. Hij denkt juist dat Edge een goed alternatief is voor Umts. "Vergeet niet dat Edge is ontwikkeld door Ericsson voor aanbieders die niet de beschikking hebben over een 3G-licentie. Juist voor die partijen, die geen miljarden investeren in Umts, kan het een prima alternatief zijn."
Edge is niet zo snel als Umts, maar kan met een bandbreedte van 384 Kbps snel genoeg zijn voor veel gebruikers. Hij verwacht bovendien dat Edge eerder rendabel kan zijn voor de aanbieders dan het dure Umts. Fahmy is niet bang dat er te weinig handhelds zullen zijn voor Edge, omdat de machines die worden ontwikkeld voor Umts ook bruikbaar zijn voor Edge, Gprs en GSM.
Drie succesvolle toepassingen
OTR Group heeft zich gestort op de toepassing van Umts. In een rapport over de vraag met welke diensten de aanbieders geld gaan verdienen met 3G, komt OTR tot de conclusie dat er slechts drie killer applicaties zijn: plaatsgebonden diensten, sport- en spel-informatie, en multimedia-berichten. Juist met veelgenoemde toepassingen als het mobiel kopen van consumentenproducten, internet-toegang en video-toepassingen (waaronder video-telefonie) valt volgens OTR geen geld te verdienen.