Pervasive Software is in het laatste stadium van de onderhandelingen over de verkoop van Tango. Hiermee komt definitief een eind aan het internetavontuur van Pervasive, dat voor het bedrijf op een drama is uitgelopen. Ondanks de problemen kan het softwarebedrijf, in tegenstelling tot starters, weer terugvallen op zijn populaire traditionele database-software.
Volgens Gilbert Vancutsem, vice-president international bij Pervasive Software, verkeren de onderhandelingen over de verkoop van Tango in de eindfase. Met de verkoop van Tango blijft het oude software-portfolio over. De kernactiviteit van Pervasive is nu weer, traditioneel, databeheer voor standaard applicaties die gericht zijn op het midden- en kleinbedrijf, en software-ontwikkelaars.
Met de aankoop van Tango, in 1999, wilde Pervasive meeliften met de internet-hype. Tango is een software-productlijn voor het ontwikkelen van internetapplicaties. Het product sloeg echter bij de klanten van Pervasive niet aan. Van de 10.000 gebruikers van de database kochten er niet meer dan 300 Tango-software. De productlijn had met een aandeel van 50 procent een belangrijke pijler moeten worden van de omzet van Pervasive, maar dat percentage is bij lange na niet gehaald. De aandeelhouders straften de tegenvallende resultaten van Pervasive met een koersdaling van 36,31 naar 1,19 dollar.
Tegenvallers
Vancutsem wijt het mislukken van Tango vooral aan de hoge marketinguitgaven, in combinatie met een te lage opbrengst per product. "Hogere uitgaven dan inkomsten hebben het project om zeep geholpen. Tegen de tijd dat we begonnen met het verkopen van Tango, ging de gemiddelde verkoopprijs van www-applicaties en -projecten radicaal omlaag." Pervasive heeft dertien miljoen dollar betaald voor Tango. Daar zijn kosten bijgekomen voor verdere ontwikkeling van het pakket en marketingkosten.
Vancutsem wijst erop dat de tegenvallers die zijn bedrijf te verduren heeft gekregen niet uniek zijn. Ook de toenmalige concurrenten van Pervasive hebben klappen gekregen. De beurskoers van Allaire heeft een vergelijkbare daling doorgemaakt, tot vijf dollar. Bluestone is zelfs helemaal van de markt verdwenen doordat het is opgegaan in Hewlett-Packard. Vancutsem: "Iedereen worstelt met dezelfde symptomen."
Geluk
De belangrijkste problemen lijken zich te hebben voorgedaan in de Verenigde Staten. Vancutsem kan vanwege de onderhandelingen over de verkoop geen cijfers geven, maar volgens hem behoorden de verkoopcijfers van Tango in de Benelux wereldwijd tot de hoogste. In Nederland is het bedrijf Q-Ry distributeur van Pervasive software. Volgens directeur Kenneth Buitenman heeft Tango hier redelijk goed verkocht, en zijn de gebruikers tevreden over het product. Ook nu loopt de verkoop door, al is het project op een laag pitje gezet.
Buitenman denkt dat Tango daarom nog een mooie toekomst tegemoet kan gaan. De mislukking bij Pervasive wijt hij aan de verkeerde keuzes: "De indruk die ik heb gekregen, is dat er niet voldoende marketinginspanningen zijn geweest. Marketing kost bergen met geld. Je kunt wel een goed product hebben, maar dat moet je ook naar buiten uitdragen. Wellicht is het te laat aangepakt. Internet stond al op de rails toen Pervasive ermee kwam."
Pervasive heeft het geluk dat het, in tegenstelling tot mislukkende internet starters, kan terugvallen op een grote groep gebruikers van zijn databaseproducten. Buitenman schat dat in Nederland 70 procent van de software voor relatiebeheer en financiële applicaties gebaseerd is op Pervasive SQL. Dit concurreert rechtstreeks met Microsoft SQL. Ook Progress is een geduchte concurrent. Pervasive telt veel grote bedrijven onder zijn gebruikers, alleen weten die ondernemingen vaak zelf niet dat Pervasive draait onder hun applicaties.