De exercitie van Peoplesoft richting e-handel heeft de onderneming geen windeieren gelegd. Het bedrijf pocht hoge verkoopcijfers van zijn internet-product.
De webinterface van de in september gelanceerde versie 8 Peoplesoft betekende een breuk met de zwareclient/server-applicatiesoftware die het bedrijf tot dat moment op de markt bracht. De aanpassing maakte het mogelijk om de functionaliteiten in een internet-browser uit te voeren. Afgezien van het hippe uiterlijk betekende dat geen installatie van software meer op lokaleclients om het beheer efficiënter te maken. Daarnaast zorgt de webstructuur ervoor dat op het portalscherm van waaruit gebruikers met het programma werken, ook nieuws en andere informatie is toe te voegen. Alles is naar het scherm te slepen, als het maar Html is, is het credo.
Rick Bergquist, cto van Peoplesoft, kan het bij zijn bezoek aan de Nederlandse tak van het softwarebedrijf woensdag niet nalaten om de in zijn ogen halfbakken internetoplossingen van Oracle 11i en Saps Mysap.com op de hak te nemen. "Het informatiescherm van Oracle lijkt afgezien van het browsermenu verdraaid veel op een Windows-toepassing en bij het Mysap.com-scherm werkt deBack-buttonniet naar behoren," is zijn oordeel. Ook bij Caspar Joustra, algemeen directeur Peoplesoft Benelux, zit nog oud zeer ten aanzien van Oracle en Sap. "Oracle heeft zijn 11i-product en Sap zijn Mysap.com meteen bij het lanceren de hemel in geprezen, terwijl deze producten zich op dat moment nog moesten bewijzen."
Peoplesoft heeft twee jaar in relatieve stilte gewerkt aan het nieuwe uiterlijk en aan de toevoeging van de crm-erfenis uit de Vantive-boedel. Volgens Joustra mag best harder van de daken geschreeuwd worden dat het bedrijf op dit moment op de Nederlandse markt een sterke positie inneemt naast Oracle en Sap. "Peoplesoft heeft een goed internet-product op de markt gezet dat flink kan concurreren met de producten van Oracle en Sap. Onlangs nog hebben we een opdracht bij de ING-groep voor de neus van Oracle weggekaapt."
"De verkoop van het product in de Benelux verloopt zeer voorspoedig", aldus Joustra. "Op dit moment hebben wij de omzet verdubbeld. Bovendien is het grootste deel, zo’n 60 procent niet afkomstig uit het crm-product en dus niet op het conto te schrijven van de toegevoegde waarde van Vantive voor het Peoplesoft-product. Ook traditionele componenten alshuman-recourses enfinancialshebben veel terrein gewonnen”. Joustra vindt het nog te vroeg om met concrete cijfers over de omzet naar buiten te treden. Eind januari publiceert het bedrijf de definitieve kwartaalcijfers.