De Nederlandse zoekmachine Q-go heeft de Runner-up Award 2001 gewonnen. Een succesverhaal in klantvragen op het web.
"Wij hebben een zoektechnologie ontwikkeld op basis van natuurlijke taal", zegt ceo Berend Metz vanuit zijn kantoor aan het Amsterdamse Frederiksplein. Q-go houdt zich bezig metweb based customer care. Het bedrijf richt zich op bedrijven die veel klantvragen te verwerken krijgen, zoals banken, verzekeraars, telco’s en overheidsinstellingen.
Samen met mede-oprichter Stan Verburgt verliet Metz in de zomer van 1999 KPN Telecommerce. Samen met taalkundigen begonnen ze de technologie te ontwikkelen, die het mogelijk maakt gewone vragen via websites van grote organisaties te stellen en snel antwoord hierop te krijgen. Van durfkapitalist Prime Technology Ventures, waarin onder meer ING en SNS deelnemen, kreeg Q-go 1,9 miljoen euro. "Hiermee konden we het een jaar uitzingen en we gebruikten het geld om personeel aan te trekken voor techniek en marketing. Ruim een jaar later was dit geld op en volgde de tweede financieringsronde. Metz: "In totaal konden we 12 miljoen euro ophalen bij Prime Technology, NIB Capital en het Amerikaanse Argo Global Partners." De laatste heeft het GSM Capital Fund, dat wordt ondersteund door de meeste grote Europese telco’s. Prachtig allemaal in deze barre internet-tijden, maar wat gaat Q-go hiermee doen? Metz: "We gaan uitbreiden in Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk, waar we inmiddels kantoren hebben geopend." Momenteel heeft Q-go een kleine 50 medewerkers in dienst. In Spanje gaat het meewerken aan het sportkanaal van ISP Terra Networks.
In Nederland is de Postbank momenteel de grootste opdrachtgever en heeft de Q-go zoektechnologie geintegreerd in zijn website. In de verzekeringswereld zijn het vooral dedirect writers die belangstelling tonen, want die verkopen hun producten via internet. Bovendien scheelt het behoorlijk in de kosten. Metz: "Een telefoongesprek via een call center kost een bedrijf zo’n 40 gulden per contact, een email gemiddeld 10 gulden en via vraag-en-antwoordnavigatie slechts één gulden", aldus Metz. Lucratieve business, want Forrester heeft berekend dat de interactie tussen bedrijf en klant de komende jaren zal verdrievoudigen. Binnenkort zal de technologie geschikt worden gemaakt voor de koppeling met spraak.
"Q-go zit duidelijk in de goede hoek, want diverseventure capitalists hebben het bedrijf inmiddels benaderd om hun diensten aan te bieden", vertelt Metz niet zonder trots. "Maar we blijven een softwarebedrijf, dat van licentie-inkomsten leeft en toegevoegde diensten biedt, een ASP dus", besluit Metz nuchter.