UPC Nederland zet het mes in haar organisatie en schrapt honderden banen. Organisatorische veranderingen liggen hieraan ten grondslag.
Het aantal gedetacheerde consultants en medewerkers met een tijdelijk contract verminderd met 200 FTE’s. Tevens verdwijnen een aantal vaste functies in centrale stafdiensten binnen het Nederlandse bedrijf. De onderneming verwacht zelf dat deze vermindering wordt opgevangen door natuurlijk verloop en interne herplaatsingen.
UPC geeft zelf aan dat het schrappen van banen een direct gevolg is van organisatorische veranderingen. Deze veranderingen zijn gericht op verbetering van de efficiency en het leveren van diensten van hoge kwaliteit. De onderneming geeft aan een goede schaalgrootte te hebben bereikt met circa 2,2 miljoen klanten.
Mark Zellenrath, woordvoerder van UPC Nederland, geeft aan dat het verdwijnen van de banen een logisch gevolg is. "UPC Nederland heeft in het verleden verschillende netwerken aangekocht. Dit is gebeurd op projectbasis om deze netwerken te verbeteren en te koppelen aan elkaar. Zo moest er bijvoorbeeld eenbillingsysteem komen om facturen te versturen. Voor deze verschillende projecten hebben wij consultants ingehuurd. Nu de projecten zijn afgerond is het een logisch gevolg dat we deze ingehuurde consultants niet meer nodig hebben. Voor de staffuncties geldt eigenlijk hetzelfde. Zo zijn er diverse mensen bezig geweest metbusiness development, om te kijken welke netwerken zouden worden aangekocht. We zullen samen met deze mensen kijken of we een andere functies binnen het bedrijf beschikbaar hebben."
De goede schaalgrootte van 2,2 miljoen klanten moet niet gezien worden als een reden voor het bedrijf om niet meer te groeien, aldus Zellenrath. "Uiteraard willen wij graag meer klanten bedienen. We zitten nu op het juiste niveau om nieuwe diensten in te voeren. We hebben altijd gezegd een snelle groeifase te willen doormaken. Dat hebben we gehad en we leggen nu de focus op de klant."