Het van oorsprong Duitse dotcom-bedrijf Intershop ontslaat 80 werknemers in de VS, zo’n 30 procent van de hele Amerikaanse tak van het bedrijf.
De reorganisatie van Intershop blijft niet tot de VS beperkt. Veel meer wil de woordvoerder van het bedrijf niet kwijt. "Er komt meer dan deze herstructurering alleen. Dat is het enige wat ik kan mededelen." Verdere officiële uitlatingen stelt de onderneming uit tot de bekendmaking van de kwartaalcijfers, waar het eind januari mee naar buiten komt. Intershop heeft veel geld in de Amerikaanse organisatie gestoken om deze markt te bewerken en om een wereldorganisatie op poten te zetten. Begin januari kondigde het in een winstwaarschuwing aan dat de omzet over het laatste kwartaal op 30 miljoen euro uitkomt in plaats van de verwachte 40 miljoen euro.
De Amerikaanse organisatie moet zich volledig richten op het verkopen van het Enfinity-product, bedoeld voor het uitbaten van een winkel op internet en voor het elektronisch handelen in producten. "De markt in de VS is een integraal onderdeel van onze strategie die gericht is op wereldwijde expansie. De reorganisatie stelt ons in staat om meer producten te verkopen, een betere positie te verwerven in belangrijke marktsegmenten en om ons netwerk van strategische partners uit te breiden," aldus Stephan Schambach, ceo van Intershop.
De omzet in Europa is overeenkomstig de verwachtingen, aldus de woordvoerder van Intershop. De onderneming heeft het bewerken van de Nederlandse markt uitbesteedt aan VRC Intershop, dat het dealerkanaal voor de Benelux beheert. Aan die opzet wordt de komende tijd niets veranderd.