HAARLEM – Het Midden- en Klein bedrijf (MKB) in Nederland blijkt nog steeds een gat in de markt voor resellend Nederland.
Er worden nog voor te weinig bedrijfsfuncties ICT-toepassingen gebruikt. Dit blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau EIM.
MKB ondernemers halen nog niet uit ICT wat erin zit. Veel bedrijven gebruiken nog voor te weinig bedrijfsfuncties ICT-toepassingen. Daarnaast gebruiken veel bedrijven voor de verschillende bedrijfsfuncties onafhankelijk van elkaar functionerende ICT-toepassingen, zonder gebruik te maken van geïntegreerde systemen.
Vooral automatisering op het gebied van voorraadbeheer, inkoop, personeelsadministratie, verkoop en aftersales-service is bijna niet te vinden in het MKB segment. Hier ligt dus eigenlijk nog een markt open. Uit het onderzoek van het Economisch Instituut voor Midden- en kleinbedrijf (EIM) komt duidelijk naar voren dat er meer omzet behaald wordt als MKB-bedrijven gebruik maken van ICT-toepassingen voor veel bedrijfsfuncties. Ruim één op de drie MKB-ondernemers zegt erin te zijn geslaagd vernieuwingen door te voeren in producten en/of diensten door ICT-toepassingen. Tevens hebben zij vernieuwingen door kunnen voeren in het productieproces of werkproces. De hoogte van de investeringen in deze ICT-toepassingen is in dit opzicht veel minder belangrijk.
Voor de financiële administratie hebben bijna alle MKB bedrijven gekozen voor ICT-toepassingen. Ook voor de registratie van klanten, de afwikkeling van financiële transacties en het verwerken van de orderadministratie wordt veelvuldig van geautomatiseerde processen gebruikgemaakt.
Het EIM heeft een enquête gehouden onder ruim duizend MKB-ondernemers uit Nederland. De resultaten van het onderzoek zijn opgenomen in de publicatie `Wat betekent ICT voor vernieuwingen in het MKB?’.
Tania Veldkamp