Het net blijft het domein voor mensen die zoeken naar gegevens of hunkeren naar sociaal contact. Ondanks intensieve reclame wil het net maar niet veranderen in een drukbeklante virtuele winkel.
Dit blijkt uit een studie van het Amerikaanse onderzoeksbureau Pew Internet Project. De onderzoekers bekeken de commerciële activiteiten in de aanloop tot de kerstaankopen, een periode dat de meeste winkelende internetters werden verwacht. De resultaten vallen tegen. Het net trekt wel veel gebruikers, maar geen winkelaars.
Over het hele jaar gebruiken 51 miljoen Amerikanen internet voor het plannen van hun vakantie en 31 miljoen sturen wenskaarten via het net. De onderzoekers schatten dat 22 miljoen mensen cadeaus via het net kochten. In november en december constateerden ze dat online-winkelaars per persoon voor gemiddeld 330 dollar aan presentjes kochten. Ook voor deze groep geldt dat het gros van de mensen het grootste deel van hun boodschappen in de gewone wereld deed, waarschijnlijk omdat winkelen leuk is.
Volgens de onderzoekers zijn de teleurstellende resultaten van winkelen via internet te wijten aan de teleurstellende ervaringen daarmee van een jaar geleden.
Ongeveer 85 procent van de mensen die pertinent niet online winkelen, willen per se producten zien, ruiken en proeven voor ze tot kopen overgaan. Bovendien is 79 procent van de internetgebruikers huiverig hun creditcardnummer en andere persoonlijke gegevens in handen te geven van onbetrouwbare dotcombedrijven. Ruim de helft denkt dat ze goedkoper uit zijn als ze in een gewone winkel boodschappen doen.
Reizen
In Nederland slaat internetwinkelen ook niet aan. Albert Heijn streeft naar een landelijke dekking van zijn thuisservice voor eind dit jaar. Nu kan slechts 35 procent van de Nederlanders bij de virtuele winkel terecht. Diverse kleine webkruideniers gooiden de handdoek in de ring. Boodschappenlijn.nl hield het eind vorig jaar voor gezien. Volgens analisten doen bezorgkosten deze webkruideniers de das om. De enige die goed boert is Wehkamp, die overal in Nederland levert. Deze postordergigant verkoopt echter alleen goederen die tegen een stootje kunnen en in bulk.
De enige sector die goede commerciële kansen heeft op internet is de reiswereld. Uit een onderzoek van reisportaal Travelplanet.nl blijkt dat ‘reizen en vakanties’ de snelst groeiende internetmarkt is in Nederland. Op dit moment boekt nog maar 7 procent van de reizigers via internet. Men boekt nog steeds het meest via het reisbureau; twee op de drie reizigers geven daar de voorkeur aan.
Het onderzoek toont aan dat het aantal reizigers dat boekt via internet de komende jaren zal toenemen naar 40 procent. Zeven op de tien internetgebruikers zeggen dat ze reisportalen bezoeken om zich te oriënteren. Vier op de tien internetters stellen dat ze in de toekomst via een reisportaal reizen gaan boeken.
De interesse voor internet en reizen is voor een deel aan leeftijd gebonden. Dat internetters boven de vijftig minder interesse tonen, is geen verrassing, maar dat jongeren in de leeftijd van vijftien tot 24 het minst bereid zijn om reizen en vakanties op internet te boeken is onverwacht. De onderzoekers hebben daar geen verklaring voor. De bereidheid om een reis te boeken via internet is het grootst in de leeftijdsgroep van 35 tot 49 jaar.
Amazon
Het afgelopen jaar was rampzalig voor internetbedrijven. Alleen al in de VS werden vorig jaar ruim veertig duizend werknemers bij deze bedrijven van de nieuwe economie ontslagen. Het gaat niet met alle internetbedrijven slecht. Internetboekhandel Amazon verwacht over het laatste kwartaal van vorig jaar een omzet te halen van meer dan 960 miljoen dollar, 40 procent meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. Financieel persbureau Bloomberg wijst erop dat het bedrijfsresultaat nog steeds negatief is. Het gaat wel de goede kant op: het verlies bedraagt nu 7 procent van de verkoop, en dat was 26 procent een jaar geleden. Eind deze maand maakt het bedrijf zijn definitieve cijfers bekend.