De ondernemingsorganisatie VNO-NCW kan zich goed vinden in de vuistregels voor het werken met email en Internet.
De aanbevelingen passen in de uitleg van de privacywetgeving zoals VNO-NCW die zelf ook voor email en Internetgebruik hanteert. De aanbevelingen houden goed rekening met punten als veiligheid, de goede naam van de onderneming en normale omgangsvormen op de werkplek.
Als probleem zien zij de controle. Controle moet echt mogelijk zijn, anders verliezen afspraken hun waarde, zo zegt een woordvoerder. VNO-NCW ziet in dat over het algemeen de inhoud van berichten niet gecontroleerd mag worden, behalve dan door automatisch werkende filters. Maar als er een redelijk vermoeden van misbruik bestaat, behoort controle per persoon mogelijk te zijn. Ook op inhoud. Het advies houdt op dit punt nog te veel slagen om de arm, zo claimt VNO-NCW.
De vakcentrale FNV is blij dat er eindelijk iets op papier is gezet. Beleidsmedewerker kwaliteit van de arbeid, Rik van Steenbergen: "Wij hebben ook ontzettend veel vragen gehad over dit onderwerp van werkgevers, werknemers en ondernemingsraden. Vooral deze laatste partij heeft heel veel vragen gesteld over met name het juridisch kader omtrent de controle van email. Wij hebben vorig jaar al een voorbeeld protocol opgesteld die de OR samen met de werkgever kan bespreken. In de loop van dit jaar komen wij met een voorbeeld reglement om duidelijke afspraken binnen een bedrijf te realiseren. Wij zien duidelijk een behoefte groeien omtrent privacy regels op het werk, ook bijvoorbeeld hoe het zit met camera’s of chipkaarten. Dit rapport geeft echt veel duidelijkheid aan de verschillende partijen."
Jochem van der Laar van de ABN Amro bank reageert positief op de uitkomsten van het rapport. "Het rapport onderstreept de huidige praktijk binnen ons bedrijf. Formeel stelt de bank dat de middelen worden gebruikt om het werk te doen en absoluut niet beschikbaar zijn gesteld voor privé-gebruik. Wij stellen onszelf echter niet als politie-agent op door elk telefoontje of emailtje na te trekken. Wij gaan ervan uit dat onze medewerkers professioneel en volwassen genoeg zijn. Wij verwachten veel van onze medewerkers en zij draaien daarom ook veel uren, dan kan het soms niet anders dan dat er ook privé-zaken op het werk geregeld moeten worden. Dat is dan ook geen probleem, wij zien geen grootschalig misbruik binnen onze onderneming. Het kan een enkele keer voorkomen maar dan wordt dat besproken met de desbetreffende medewerker."
Tom Gordijn van Unilever blikt of bloost niet van de uitkomsten van het onderzoek. "Binnen Unilever is het privé-gebruik van de aangeboden middelen toegestaan. Wij vertrouwen op de eigen verantwoordelijkheid van ons personeel. Dat is ons beleid. Als een medewerker wordt aangesloten op ons email-netwerk (zo’n 80.000 gebruikers wereldwijd) wordt bij het geven van het email-adres aangegeven dat het met terughoudendheid voor privé-doeleinden gebruikt mag worden. Als er vermoedens van misbruik bestaan spreken wij daar de betrokkene op aan. Maar tot nu toe hebben wij nog geen problemen ondervonden."