Uitgever Standard Media International, dat onder meer het snelgroeiend IT-blad The Standard uitgeeft, ontslaat 36 van de 470 werknemers.
Het ontslag is volgens de uitgever nodig vanwege zwaar tegenvallende advertentie-inkomsten. De redactie blijft bij de bezuinigingsoperatie overigens buiten schot.
De aankondiging van Standard Media komt slechts een paar weken na de bekendmaking van Red Herring, één van de grote namen in IT-berichtgeving, dat daar één op de tien mensen moet vertrekken. Ook hier waren tegenvallende advertentie-inkomsten de reden.
Vorig jaar zwommen alle Nieuwe Economie-bladen, waaronder ook het gerenommeerde Wired, nog in de advertenties. Bedrijven prezen met glossy advertenties hun waren aan en de personeelsadvertenties waren een tweede grote bron van inkomsten. De klappen onder de IT-bedrijven hebben deze inkomstenbronnen voor een belangrijke deel doen opdrogen.
Overigens heeft The Standard vorig jaar nog uitstekend geboerd. In 1999 kreeg het via advertentie-inkomsten 38 miljoen dollar binnen, maar over de eerste elf maanden van 2000 werd bijna het viervoudige omgezet: 150 miljoen dollar. In november kwam pas de klad erin. Toen verkocht het bedrijf plotseling 12 procent minder advertenties dan een jaar eerder.