Dat een beursnotering lang niet altijd voordelen brengt, ondervond het aan de Neuer Markt genoteerde dotcom-bedrijf Intershop vorige week aan den lijve.
Het bedrijf zag in een week tijd zijn waarde met 70 procent indampen. Dit terwijl de software van Intershop, in te zetten bij het verkopen van producten via Internet, goed staat aangeschreven. Het Enfinity-product, ontwikkeld in een XML/Java-omgeving en in 1998 op de markt gebracht, geeft bedrijven een complete Internet-winkel die aan de eigen situatie aan te passen is. Eerdere Intershop-producten waren geschreven in Perl. Bedrijven als Shell, HP, Bosch, Otto, Tentiva en Wolters Kluwer gebruiken Enfinity voor handel met partners en consumenten via Internet. In Nederland verkoopt KPN Enfinity onder de naam Netmerchant.
Het Enfinity-product beschikt over een object georiënteerd programmeerhulpmiddel, waarin debusiness– enworkflow-processen centraal staan. Processen zijn grafisch voor te stellen en er is direct over te schakelen naar de achterliggende Java- en XML-code. "Als een winkel alleen toegankelijk moet zijn voor zakenpartners kan de procedure voor het bestellen van een product uitgebreid worden met een inlogprocedure. Vanuit een uitgebreide bibliotheek met winkelfunctionaliteiten is met ‘drag and drop‘ die stap grafisch toe te voegen aan het proces van het bestellen van producten in de online winkel," aldus Jack Portegijs, Sales en Marketing directeur bij VRC Intershop, een bedrijf dat in de Benelux het dealerkanaal van Intershop beheert. "Door gebruik te maken van de bibliotheek met standaard Javacode-elementen is iedere gewenste procedure voor de online winkel snel te bouwen," voegt Portegijs toe.
In een vorig jaar uitgevoerd onderzoek van Forrester naar e-commerce software laakte het onderzoeksbureau alleen de schaalbaarheid van de Intershop-software. Dit punt heeft het bedrijf in de nieuwe versie van Enfinity aangepakt. In nauwe samenwerking met Sun kwam het bedrijf december 2000 met nieuwebenchmark-gegevens van de e-commercesoftware. Intershop test zijn systeem nu op HP- en Unisys-systemen en verwacht op korte termijn ook voor deze platformen cijfers beschikbaar te hebben. Ook Gartner uit zich overwegend lovend over het Enfinity-product en noemt alleen het feit dat het Enfinity-product nu alleen werkt met een Oracle database. In de toekomst ondersteunt het systeem meer databases, aldus Portegijs.
Hoe kan een bedrijf met zo’n klinkend product zo hard vallen op de beurs? Allereerst is er natuurlijk het verslechterde beursklimaat voor dotcom-bedrijven. Ook directe concurrenten als Broadvision en ATG hebben een flink deel van hun waarde verloren. Daarnaast kwam het bedrijf begin januari met een behoorlijke winstwaarschuwing naar buiten. In plaats van een verwachte omzet van tussen de 40 en 50 miljoen euro komt de omzet over het vierde kwartaal op 30 miljoen euro uit, zo is de voorspelling nu. Eind januari verwacht het bedrijf met definitieve cijfers naar buiten te komen.
Grootste boosdoener zijn de resultaten in de VS. De inkomsten vielen daar tegen doordat licenties minder geld opleverden dan verwacht en veel bedrijven de aankoop van Intershop-systemen uitstelden, zo is de lezing van Intershop. Het bedrijf steekt juist veel geld in de VS om in dit land voet aan de grond te krijgen. Het nettoresultaat verslechtert in het vierde kwartaal tot een verlies van 30 miljoen euro. Dat is drie keer zoveel als in het derde kwartaal. Volgens Portegijs heeft Intershop alle marketing-investeringen in de VS in de ijskast gezet. Van een reorganisatie zou geen sprake zijn.