HAARLEM – De IT budgetten in Europa zijn dit jaar 13 procent hoger. Amerika blijft achter, daar worden de budgetten dit jaar slechts met 5 procent verhoogd worden.
Europese managers die zich bezig houden met IT-uitgaven zijn van plan in 2001 13 procent meer uit te geven. Vorig jaar lagen deze bugetten op 14 procent, een zwakke daling in de groei van 1 procent. In de VS is dat een sterke daling van 6 procent aangezien de groei vorig jaar nog werd voorzien op 11 procent. Bij deze Amerikaanse bedrijven kan de IT-begroting nog drastischer ingekrompen worden. Eenderde van de ondervraagde IT managers gaven aan dat zij de vertraging van de economische groei niet hebben ingecalculeerd. Dit alles blijkt uit een onderzoek van de Amerikaanse investeringsbank Merril Lynch.
De grootste klap valt in de IT- dienstverlening. Deze uitgaven zullen slechts 8 procent groeien dit jaar. Een oorzaak is te vinden in de grote hoeveelheid werk die in 1999 werd verricht vanwege het millennium. Ook ligt een lage bestedingsprioriteit bij mainframe-hardware, ERP, business intelligence en spraakdiensten. Bedrijven die hieraan gerelateerd worden door de ondervraagden, zijn Hewlett Packard, IBM en Lucent.
De grote winnaar is software, daar zal zo’n 19 procent meer worden uitgegeven ten opzichte van 2000. Microsoft zal hiervan het meeste profiteren. Windows 2000 staat namelijk bovenaan het lijstje van aan te schaffen IT-producten bij de meeste managers. Verder gaan dit jaar de handheld PC’s een vlucht nemen. Maar ook de storage area networks, e-commerce, draadloze technieken, databases zijn populaire IT-bestedingen. Bekende fabrikanten worden hierbij genoemd: Cisco, Compaq, Network Appliance en Sun.
Vrijwel tegelijkertijd komt onderzoeksbureau PC Data met resultaten van een onderzoek naar de PC verkopen van afgelopen jaar. Zij stellen dat het eerste half jaar nog magere tijden zullen zijn voor de verkoop van PC’s. Er zal een focus vanuit de branche moeten komen op de zogenaamde gadgets, bijvoorbeeld herschrijfbare dvd’s.
In december daalde het aantal computerverkopen in de VS met 24 procent tegenover 1999. De grote daling is veroorzaakt doordat vooral de internet service providers vorig jaar veel aanbiedingen hadden met goedkopere computers in combinatie met een abonnement. Een andere reden is dat consumenten die de afgelopen twee jaar een computer hebben aangeschaft deze niet binnen korte tijd vervangen door een nieuwe, snellere PC.
Tania Veldkamp