Na jaren relatief kleinschalig in eigen land bezig geweest te zijn komen de zaken voor het Nederlandse PSB in een stroomversnelling. Een middleware-oplossing die op maat is gemaakt voor PTT Post wordt uitgebracht als standaardpakket. PSB richt zich in eerste instantie op de telecom-markt, en is na een zware selectie in het Ericsson-portfolio opgenomen.
Het is de afgelopen maanden snel gegaan voor het Nederlandse PSB. In oktober zat de software-ontwikkelaar voor het eerst aan tafel met Ericsson. De maand erna volgde een evaluatie in Stockholm. In december draaide de eerste Ericsson-klant met de High Volume Replicator (HVR) van PSB. Het Zuid-Afrikaanse telecombedrijf MTN, onder andere actief op internet met een gratis SMS-dienst, gebruikt de middleware om de prepaid transacties van zijn mobiele gebruikers op tijd te verwerken.
HVR is vier jaar gelden ontwikkeld als maatwerkoplossing voor PTT Post. Dit jaar besloot PSB de software als standaardpakket op de markt te zetten. Vrijwel direct kreeg het bedrijf een opdracht van het Amerikaanse telecombedrijf Nextel. Vlak daarna besloot Ericsson HVR als oem-product in zijn aanbod op te nemen. Voorlopig wil PSB zich richten op de lucratieve telecommarkt.
Complex
"De telecomwereld is een van de meest complexe IT-infrastructuur-omgevingen", aldus Gert Simons, directeur van PSB. Met name de factureringssystemen zijn essentieel, omdat daar de tikken worden geregistreerd en verwerkt tot rekeningen voor de gebruikers. Het Amerikaanse Nextel, op zijn thuismarkt met zeven miljoen gebruikers een middelgrote speler, heeft zijn IT-infrastructuur verspreid over zes computersystemen, met een belasting van 1200 transacties per seconde.
Nextel bood zijn klanten de mogelijkheid via internet de eigen gegevens te raadplegen. Die informatie liep echter zelfs met één medewerker full time actief altijd 48 uur achter. Nextel claimt met de oplossing van de Nederlandse posterijen wél bij te zijn met de gebruikersgegevens. Die lopen nu nog maar vijftien minuten achter De functie van full time-toezichthouder op het systeem kon verdwijnen.
Nederlandse kantoortijden
PSB heeft nu dertig medewerkers, en zet 8 miljoen gulden per jaar om. Het bedrijf wil zich de komende tijd vooral bezighouden met productontwikkeling en ondersteuning. Voor de verkoop zijn partners, name Ericsson, verantwoordelijk. Simons: "Bij MTN hebben we voor Ericsson het trucje een keer voorgedaan. De volgende installaties doen ze zelf. Ook de eerste-, tweede- en derdelijnsondersteuning verzorgen zij. Pas in vierde instantie worden wij ingeschakeld. Daarvoor hoeven we niet 24 uur per dag paraat te zijn, dat kan gewoon op Nederlandse kantoortijden. We zijn te klein om over de hele wereld eerstelijnsondersteuning te geven."
Vanaf nu is PSB zelf verantwoordelijk voor de ontwikkeling van nieuwe versies. Voorheen lag die verantwoordelijkheid bij PTT Post, de eerste gebruiker. In 1996 vroeg PTT de software-ontwikkelaar om een databasereplicator te maken voor het systeem dat bij pakketzendingen gebruikt wordt. Was vroeger het pakket zelf de gegevensdrager, tegenwoordig snelt een elektronisch bericht het pakket vooruit om de distributiecentra te waarschuwen voor de aankomst ervan.
De decentrale structuur die PTT Post midden jaren negentig invoerde leidde ertoe dat de gegevens voortdurend heen en weer gestuurd worden tussen honderden Hewlett-Packard systemen, elk met een eigen database. De op dat moment bestaande replicatoren overzagen alleen de eigen database, zodat PTT op zoek ging naar een maatwerkoplossing. Ze kwamen uit bij PSB, dat op momenteel ongeveer vijftien jaar software ontwikkelde voor Oracle- en Ingres-databases. PTT ging dit jaar akkoord met verzelfstandiging van hun replicator, omdat ze ervan uitgaan dat meer gebruikers zorgen voor een breder draagvlak voor de oplossing.