Breedband gaat in Nederland en de rest van Europa zorgen voor een tweede internetrevolutie. Nederland zal in 2003 een aantal van 1 miljoen Adsl-breedband-abonnees tellen, Duitsland zelfs 5 miljoen.
Dan zullen er in Nederland tweemaal zoveel Adsl-abonnees zijn als kabelabonnees en evenveel als in Frankrijk en Groot-Brittannië. Dat blijkt uit een studie van de onderzoeksbureaus Van Dusseldorp en Partners uit Amsterdam en Screen Digest uit Londen.
In december zijn Nederlandse aanbieders begonnen met een intensieve marketingcampagne voor Adsl. De concurrerende kabelmaatschappijen leveren nu ook al breedbanddiensten zoals video-op-afroep via Internet en het NOS-Journaal, het meest opgevraagde item bij kabelmaatschappij A2000. De komende ‘revolutie’ houdt in dat het gebruikers via Internet niet alleen viedeo kunnen binnenhalen, maar ook zelf kunnen versturen. In Zweden en Denemarken is het versturen via breedband snel populairder geworden dan het ophalen.
In Europa als geheel zullen er volgens het vorige maand verschenen rapport van de twee bureaus, getiteld Broadband Landscape Europe, in 2003 ruim 13 miljoen digitale telefoonlijnen in gebruik zijn, ruim 40 maal meer dan nu. Volgens de onderzoekers hebben de Europese kabelmaatschappijen nu weliswaar 45 miljoen gebruikers tegen een totaal van 180 miljoen gewone telefoonlijnen, maar dit grote getal duidt tevens de groeipotentie van Adsl aan. Dit systeem maakt immers gebruik van de bestaande, koperen telefoonlijnen.
De twee onderzoeksbureaus gaan ervan uit, dat in 2002 de meeste Europese telefoonmaatschappijen met Adsl begonnen zijn. Vanaf dat moment zal Adsl de kabel snel overvleugelen. In Duitsland zal de ontwikkeling het snelst gaan, omdat het land al vroeg een voorkeur had voor Adsl en in 2003 zullen er 5 miljoen abonnees zijn. Eind vorig jaar waren er al 400.000 Adsl-aansluitingen tegen slechts duizend kabelabonnees. In Frankrijk ligt dit op 60.000 Adsl en 122.000 kabelgebruikers, in de UK worden slechts 30.000 Adsl-aansluitingen gebruikt.
Deze nieuwe cijfers zijn progressiever dan voorspellingen van grotere onderzoeksbureaus als het Amerikaanse Forrester en het Britse Ovum. In november bleek uit een Nederlands onderzoek in opdracht van de Vecai en NOB Interactive dat ruim 10 procent van de 4,5 miljoen Nederlandse surfers wel breedband wil.