Online advertentiebureau 247/, dat zijn Europese hoofdkantoor in Amsterdam heeft, gaat een scherpere selectie van websites voor de Europese markt hanteren.
In totaal gaat het aantal Nederlandse sites terug van 58 naar 26 en in Europa van 450 naar 280. Het bedrijf plaatst hier onder meer bij de kranten van de Perscombinatie, alsmede bij Scoot, Wish, Wanadoo, Emerce, Beleggersweb, Thefloor, Sportdreams en Shell.
Reden voor de uitdunning is dat 24/7 goede service wil blijven geven en daarom slechts een beperkt aantal sites kan behappen. Volgens 24/7’s Europese ceo Gordon Simpson is er geprobeerd om een netwerk in Amerikaanse stijl op te zetten, maar komen de meeste verkopen van losse sites of portals. Door een sterke groei in het aantal Europese sites is het aantal te groot geworden om goed in de hand te houden, waardoor 24/7 een strengere selectie moet toepassen. 24/7 gaat daarnaast gedetailleerdere gebruikersinformatie bieden via Nielsen-Netratings
Directeur Govert van Eerde van 24/7 Nederland wil niet zeggen welke sites er verdwijnen voordat hij met de desbetreffende bedrijven zelf heeft gesproken, maar aangenomen wordt dat de sites van de grotere ondernemingen zullen blijven.
24/7 is afkomstig uit de VS, waar het netwerk 6000 sites omvat, en is nu actief in 13 Europese landen. In de Verenigde Staten heeft het bedrijf dit jaar te lijden gehad onder teruglopende belangstelling voor dotcoms, maar in Europa is de groei gewoon doorgegaan. Zo breidt de Nederlandse tak in januari uit van 18 naar 21 mensen. Volgens Van Eerde is de groei dit jaar tussen de 500 en 1000 procent geweest, en zal deze ook volgend jaar fors doorzetten nu bijvoorbeeld Unilever en Procter & Gamble ook in webvertising stappen vanwege de goede meetbaarheid.
24/7 is het eerste bedrijf dat in Nederland WAP-advertenties mogelijk maakt, in dit geval voor onder meer Twigger en IBM, en is zeer actief met SMS-advertenties. Van Eerde gelooft dat WAP volgend jaar succesvol kan worden, nu een groot aantal bedrijven zich ermee bezig gaat houden.
Het bedrijf verscheen daarnaast in de media vanwege het vertrek vanclient servicesdirecteur Arjan Bolhuis in november, vlak na het nieuws dat de Perscombinatie zijn huiswerk niet goed had gedaan in de zaak tegen Kranten.com. De Perscombinatie stelde toen dat advertenties op de homepages niet gezien werden vanwege het dieplinken vanaf Kranten.com, maar een anonieme bron vanuit 24/7 weersprak dat omdat de advertenties random op alle pagina’s van de sites van de kranten verschijnen en niet alleen op de homepages. De Perscombinatie verloor vervolgens het proces.