Haarlem – Hoewel de meeste mensen dromen van een witte kerst komt onderzoeksbureau IDC met e-kerst voor resellend Nederland met goede kansen voor e-business.
IDC voorspelt een voorspoedige afsluiting van 2000 voor de e-commerce bedrijven. Consumenten zullen in het laatste kwartaal zo’n 33 procent meer besteden aan online aankopen. "De dramatische shakeout onder Europese online resellers van het afgelopen jaar heeft ertoe geleid dat de hele industrie in een kwaad daglicht is komen te staan. Dit heeft tot gevolg dat het vertrouwen in de business modellen door de consument geschaad is," aldus Christian Asmussen, onderzoek analist bij IDC’s internet en e-commerce strategische onderzoek. Ondanks dit ziet het bedrijf in dat er voor consumenten veel voordelen zijn door online aankopen te doen. Gemak, toegevoegde waarde, ongecompliceerde aflevering zijn de motor voor de stijging.
Online aankopen doen om zo de lange rijen in de winkels te mijden. De toegevoegde waarde is te vinden in het inpakken, de ruilmogelijkheden en de aflevering van de producten. Voor de makkelijkheid in gebruik bieden diverse zoekmachines een uitkomst. Zoals MSN, via deze site kan er specifiek gezocht worden naar persoonlijke kadootjes. De aflevering is absoluut een topper bij online aankopen. Vooral e-commerce gerelateerde bedrijven die hun afleveringscapaciteiten promoten kunnen een grote slag slaan met e-kerst, aldus IDC.
Tania Veldkamp