In 2000 ging de softwaremarkt naarstig op zoek naar een nieuwe koers. De erp-hype is voorbij. De spectaculaire groeicijfers moeten voor leveranciers nu komen uit crm en asp. De zakelijke doorbraak van Internet geeft deze verschijnselen een vruchtbare voedingsbodem.
Baan is in 2000 door de diepste dalen gegaan. Het jaar begon met het vertrek van ceo Mary Coleman. Vanaf dat moment ging het verder bergafwaarts, tot alleen faillissement of overname tot de opties behoorden. Jan en Paul Baan, eens de helden van de vaderlandse software, verdwenen door de achterdeur, achtervolgd door boze aandeelhouders
De Britse industrieel automatiseerder Invensys voorkwam faillissement. Tegen de wil van zijn aandeelhouders in kocht chief executive Allen Yurko het Nederlandse softwarebedrijf, en wist hij de gebruikers enig vertrouwen terug te geven. Op de eerste grote klantendag dit najaar kon Baan zijn eerste grote orders na de malaise aankondigen.
SAP is nog steeds onbetwist de grootste erp-speler, maar het bedrijf heeft te leiden onder de sterk afnemende groei op deze markt. De Duitse erp-speler heeft hard gewerkt om zich een Internetimago aan te meten, met de merknaam Mysap.com. Dat lukt echter maar zeer moeizaam. Tijdens de gebruikersconferentie Sapphire moest topman Hasso Plattner zelfs toegeven dat zijn eigen medewerkers moeite hebben om uit te leggen wat Mysap.com inhoudt.
Verzadiging
De verzadiging van de erp-markt heeft geleid tot een zoektocht naar een nieuw, potentieel succesvol segment. Crm is dit jaar het toverwoord geweest voor zoekende erp-bedrijven. Verder zijn collaborative commerce en supply chain management genoemd als opvolger van het oude succesnummer. De kern van de nieuwe oplossingen is Internet, en de koppelingen tussen leveranciers, back office, front office en het web. Verschaffers van risicokapitaal zoeken de nieuwe Baan in bedrijven als het Nederlandse Augeo, dat software voor professional services automation (psa) ontwikkelt, de nieuwe Baan.
Een ander verschijnsel dat dit jaar volop in de schijnwerpers stond was asp. Het aanbieden van software op basis van hosting is in ieder geval aan de aanbodzijde in opkomst. Asp’s zijn de nieuwe starters, al ligt ook hier radicale consolidatie op de loer. Grote softwareontwikkelaars maken hun programmatuur gereed voor asp-gebruik. Microsoft is met Exchange 2000 een van de eerste.
Visionair
Het toenemend belang van zakelijk Internet zorgde voor diverse belangrijke aankondigingen. Microsoft introduceerde. Net, IBM kwam met de consolidatie van softwareproducten in Websphere. Sun omarmde op de valreep metataal M. De Microsoft-aankondiging is vooralsnog niet meer dan een strategiewijziging, die pas over een of twee jaar tot concrete resultaten leidt. Toch is de belangstelling van ontwikkelaars groot, en de publiciteit die Microsoft kreeg dwong Sun tot zijn recente XML-tegenzet, om niet het initiatief als softwarevisionair te verliezen.
Afnemende groei in 2001
Paula Breedveld, senior analist software bij IDC Benelux, zag de softwarebestedingen dit jaar langzaam aantrekken. Met name voor applicaties kwam de markt het eerste halfjaar erg traag in beweging, omdat vooral vóór de millenniumwisseling veel in toepassingen is geïnvesteerd. De uitgaven in gereedschap en de noodzakelijke systeeminfrastructuur zijn niet veel veranderd.
Erp liep duidelijk terug. Breedveld: "Tot 1999 zijn we aan groeicijfers gewend geraakt van 30 procent per jaar. Vorig jaar waren er al tekenen dat het minder wordt, en dat heeft zich nu voortgezet. Ik voorzie dat de erp-markt blijft groeien, maar het is niet meer de markt die we gewend zijn. Ik denk dat de groei per jaar tussen de 5 en 10 procent ligt."
Crm krijgt veel aandacht, maar de omzet van 75 miljoen gulden op een totale Nederlandse softwaremarkt van 6 tot 7 miljard betekent een marginale bijdrage. Applicaties maken met ruim 3 miljard het grootste deel van de softwaremarkt uit.
Zakelijk Internet breekt door
Bart Fehmers was het afgelopen jaar verantwoordelijk voor de IBM-software in Nederland: "In 1999 beschouwden grote klanten Internet als een van de vele kanalen. De meesten zagen Internet niet, of lieten daar uit concurrentieoverwegingen weinig over los. Het afgelopen jaar is daar radicaal verandering in gekomen, en ziet iedereen het grote potentieel."
John Mangelaars, regionaal directeur Microsoft Benelux, geeft aan dat ook zijn klanten in de loop van het jaar een duidelijk beeld hebben gekregen van de inzet van Internet en elektronisch zakendoen in de bedrijfsvoering. De belangrijkste aankondiging van Microsoft dit jaar, het .Net-initiatief, speelt daar rechtstreeks op in. Voor Microsoft is het in 2001 vooral van belang dat .Net brede acceptatie krijgt. De uitvoering hiervan ligt bij de regionale Microsoft-vestigingen. Dit jaar zijn op initiatief van John Mangelaars de Nederlandse en Belgische organisaties gesplitst en sinds juli zelfstandig actief.