VNU deed maandag een bod van 2,6 miljard euro ofwel 36,75 dollar per aandeel op VS-marktonderzoeker ACNielsen.
Ter financiering hiervan zet VNU zijn strategische Internet-deelnemingen Ilse en Startpagina in de etalage.
VNU-ceo Rob van den Bergh neemt volgens eigen zeggen met gemengde gevoelens afscheid van de afgelopen zomer verworven sites, die allebei marktleider zijn qua bezoekcijfers. Startpagina werd inclusief voortrekker Durk de Bruin overgenomen. De webadressenverzamelaar is goed voor vele pageviews, hetgeen weer leuk is voor de verkoop van webadvertenties,eyeballsenbanners. Toch komt deze strategische keuze niet onverwacht voor de betrokken VNU-medewerkers. Eerder dit jaar nam VNU Nielsen-dochter Media Research over voor 2,5 miljard dollar en nam een aandeel in eRatings. Internetportal Ilse werd voor 58 procent eigendom van VNU Tijdschriften, die ook in de etalage staan voor 2,6 miljard euro. Ilse is onder de VNU-vlag zeer succesvol gebleken in onder meer de lancering van damesbladenportal Vrouw Online. Ilse-ceo Marien ten Houten ziet het niet somber in: "We gaan door, zij het met een andere aandeelhouder."
VNU-cfo Frans Creemers onderzoekt de mogelijkheid voor een aanvullende emissie voor eem bedrag van 500 miljoen euro medio volgend jaar. Overnamekandidaten zullen vermoedelijk uit Duitsland of Frankrijk komen. Bertelsmann, dat juist van zijn zakelijke informatiepoot af wil, staat hoog op de lijst van genomineerden. Het Franse uitgeefconcern Hachette Filippachi en het Britse Emap gooien ook hoge ogen voor de overname, die medio volgend jaar zijn beslag moet krijgen. Een Nederlandse uitgever ligt niet voor de hand van mogelijke kartelvorming, die kan worden geblokkeerd door waakhonden Nma en de Europese Commissie.
De keuze is duidelijk: marktonderzoek maakt het bedrijf minder gevoelig voor economische laagconjuncturen en minder afhankelijk van advertentie-inkomsten. Die bedraagt volgend jaar nog slechts 26 procent bij aan de omzet. Met ACNielsen heeft VNU een vaste, terugkerende inkomstenbron in huis gehaald, als alles doorgaat tenminste. Aandeelhouders en management van beide bedrijven zijn inmiddels akkoord met de overname. Naast Nielsen zullen de Gouden Gids-activiteiten ‘World Directories’een belangrijke inkomstenpijler zijn. Zakelijke informatie is een derde belangrijke divisie, die vooralsnog binnenboord blijft op het VNU-hoofdkwartier in Haarlem. Zakenbank Merill Lynch heeft een overbruggingskrediet in de kast liggen voor VNU, als de beoogde publiekstijdchriftendivisieverkoop vertraging mocht oplopen. VNU verwacht door de overname dat de winst per aandeel over 2001 ongeveer 5 procent zal toenemen. In 2001 zal de operationele winst Ebitda voor 52 procent worden gehaald uit marketinginformatie, voor 24 procent uit zakelijke informatie en voor 24 procent uit de Gouden Gidsen.