De Europese Investeringsbank trekt voor de komende drie jaar in totaal 500 miljoen euro (1,1 miljard gulden) uit voor steun aan Europese mediabedrijven.
Het doel is om ook kleinere bedrijven in staat te stellen het in elk geval enigszins op te nemen tegen het ‘geweld’ vanuit Hollywood en Silicon Valley.
De eerste deal werd gisteren getekend: de EIB investeert 16,5 miljoen euro in het Finse Venture Fund for Creative Industries, dat zich richt op muziek-, sport- en nieuwe-mediabedrijven in Noord-Europa.
De Europese regeringsleiders vinden al lange tijd dat Europa alles op alles moet zetten voor een antwoord op de suprematie van de Verenigde Staten op het gebied van technologie, Internet en vrijwel alle media. Die opvatting heeft niet alleen een culturele inslag, maar ook een fiananciele. Hoewel de Europese Unie een handelsoverschot heeft met de VS, is er op de gebieden van media juist een groot handelstekort. Dit jaar importeren Europese mediabedrijven voor zes miljard dollar meer uit de VS dan ze er naar toe exporteren, en dat tekort wordt elk jaar groter. Volgens EIB-president Philippe Maystadt is het ‘cruciaal’ dat Europa ook zijn partij meeblaast in het digitale tijdperk. Maar de industrie op haar beurt klaagt dat het haar eenvoudigweg ontbreekt aan de fondsen om het te kunnen opnemen tegen de mediamagnaten en whizz-kidds aan de andere kant van de oceaan.
De EIB wil met het relatief bescheiden bedrag vooral kleine en middelgrote filmproducenten steunen. Verder is het geld bestemd voor bedrijven die Internet-content ontwikkelen. Het bedrijfsleven verwelkomde de stap vooral als een erkenning voor zijn betekenis voor de nabije toekomst.