Online advertenties moeten aantrekkelijker worden en adverteerders moeten sneller reageren. Zo is de dalende tendens om te buigen.
Het aantal malen dat mensen klikken op webadvertenties neemt af. Multiscope heeft onderzoek gedaan naar de achtergronden van dit fenomeen.
Bij ruim 1.300 internet-gebruikers werden de kennis, houding, gedrag en acties/reacties ten aanzien van web-advertenties gepeild. Tevens zijn diepte-interviews afgenomen bij partijen als Happypoint, Mediasynergy, Netplus, Rabobank, Webads, Worldonline en Zon. Het onderzoek geeft aan dat de responsepercentages hoger kunnen door attractievere online advertentieste maken. Van Internetgebruikers die zelden of nooit op advertenties klikken zegt bijna 30 procent dat deze vorm van advertenties hun aandacht zal trekken tegenover 65 procent van de alreeds regelmatige advertentie-klikkers. Vooral technieken zoals Flash en Real Audio/Video klinken erg aantrekkelijk. Zeker te meer 60 procent van de ondervraagden te kennen geeft te beschikken over de benodigde software.
Een ander positief punt wat uit het onderzoek is dat 70 procent van de klikkers na de doorklik verdere acties onderneemt. De acties zijn dan de site bekijken of zoeken naar verder informatie. Uiteindelijk blijkt 26 procent van deze groep ondernemende klikkers een bestelling te plaatsen op de desbetreffende site.
De reactietijd van bedrijven is ten opzichte van vorig jaar nog steeds slecht te noemen. Voor een medium als Internet draait alles om snelheid wat deze traagheid des te pijnlijker maakt. Slechts 25 procent van de adverteerders reageert binnen één werkdag. 18 procent heeft langer dan vijf werkdagen nodig of reageert helemaal niet.
De meeste klikken komen overigens voort uit nieuwsgierigheid, 76 procent. Interesse in het product of dienst zegt 60 procent van de ‘klikkers’ als reden van het klikken en de attractieve advertentie trekt zo’n 31 procent klikkers aan. Van de ondervraagden die niet of nauwelijks op advertenties klikken geven als redenen dat zij dit niet doen vooral ‘irritant’ (54 procent), ‘niet weten waar ze belanden’ (47 procent) en ‘niet attractief’ (42).
BOL behoudt zijn eerste plaats op de lijst met adverteerders die Internetgebruikers zich kunnen herinneren. Gevolgd door KPN, Euroclix, Microsoft en de Telegraaf.