De komst van een nieuwe directeur, een reorganisatie, een nieuwe strategie en de terugkeer van de naam Borland hebben Inprise weer een bescheiden winst opgeleverd. Achteraf gezien lijkt de afgeketste fusie met het noodlijdende Corel helemaal zo slecht nog niet. Het aanbod blijft breed, en op dit moment flirt Borland alweer met de asp-markt. Het overbrengen van de visie achter al die activiteiten laat nog wel te wensen over.
Het is misschien een beetje onduidelijk", zegt Wim Hoek, marketing manager bij Borland, als hij uitlegt welke niche Borland ziet op de asp-markt. De ontwikkelaar van applicatie-gereedschap wil zich volgend jaar gaan richten op de dsp-markt (development service providers). Dsp is de overkoepelende term voor het aanbieden van de mogelijkheid applicatie-ontwikkeling te beheren via Internet. Daartoe heeft Borland onlangs het bedrijfje Bedouin Software uit Chicago overgenomen.
"Het aanbieden van een dergelijk applicatie-raamwerk heeft zijdelings met asp te maken", aldus Wim Hoek. "Ik betwijfel of we zelf de asp worden, daarom zijn we nog op zoek naar partners. Wij zetten het kader voor applicatie-ontwikkeling op, en zouden bijvoorbeeld een vergoeding kunnen vragen aan ontwikkelaars voor het gebruik van die dienst. We verkopen dus wel via de asp-methode." Borland gaat in de eerste helft van volgend jaar testprojecten opzetten. Pas in de tweede helft van 2001 zal de dsp-dienst op de markt gebracht worden.
Groot en complex
Hoek geeft toe dat het nog even duurt, terwijl de asp-markt snel beweegt. "Dit project is zo groot dat je het niet zomaar van de grond tilt." Hij verwacht dat er wel degelijk behoefte aan zal bestaan. "Asp wordt de volgende klapper. Applicaties worden steeds groter en complexer, terwijl het voor bedrijven door de schaarste aan personeel moeilijker wordt een ontwikkelteam te vormen. Wij gaan op Internet een omgeving bieden waar die applicaties te ontwikkelen zijn."
Het is niet de eerste keer dat Borland een strategiewijziging aankondigt. IN de eerste maanden van dit jaar onderhandelden Borland en Inprise over een fusie, om gezamenlijk een ‘Linux Powerhouse’ te gaan vormen. In de zomer ging het echter mis, vooral door desastreuze financiële situatie van Corel. De twee partijen verklaarden als vrienden uit elkaar te gaan, maar achteraf gezien is Borland blij dat het niet tot een Linux-conglomeraat is gekomen.
Wim Hoek: "Het is goed dat we de fusie hebben afgeblazen. Het was een verkeerd signaal naar onze klanten. Gebruikers van ons gereedschap willen niet het gevoel hebben dat we ze naar één platform dwingen. Onze strategie is dat we ieder platform ondersteunen, niet alleen Linux. We deden de aankondiging in de periode dat de Linux-hype gigantisch was, maar gelukkig is die hype wat afgenomen."
Helder
Eerder dit jaar kondigde Borland een andere strategiewijziging aan, waarbij de nadruk lag op elektronisch zakendoen. Door al die aankondigingen rond Linux, asp en e-handel is het aanbod van Borland niet voor iedereen helder. Hoek: "Het komt bij klanten inderdaad niet altijd duidelijk over. Het is daarom belangrijk dat we goed aangeven waar we mee bezig zijn. Primair willen we bedrijven een oplossing bieden om elektronisch zaken te doen, zonder dat ze van hun oude applicaties af hoeven." Dit betekent niet dat het nu rustig wordt bij Borland. Het leeuwendeel van de omzet komt nu uit licentieverkoop, maar dat zal in korte tijd moeten veranderen in een aandeel van 30 procent uit dienstverlening.
Geen visie, geen winst
Dale Fuller, de man die vorig jaar het roer overnam bij toen nog Inprise, heeft radicaal de bezem door het bedrijf gehaald. Het eerste wat bij hem sneuvelde waren de naam en de marketingstrategie van zijn voorganger Dell Yokam. "Hij had geen duidelijke toekomstvisie", verklaarde Fuller over Yokam. Fuller reorganiseerde het bedrijf, met als kroon op die reorganisatie het wijzigen van de bedrijfsnaam in Borland.
Yokam had onder de naam Inprise een consultancy- en e-handelsbedrijf willen neerzetten. Die nieuwe naam sloeg niet aan in de markt, en ook intern bleven medewerkers de naam Borland gebruiken. Het gevolg was dat steeds minder duidelijk werd waar Inprise voor stond, en het bedrijf raakte in de rode cijfers.
Onder Fuller is Borland erin geslaagd weer een bescheiden winst te maken. In het derde kwartaal van dit jaar rapporteerde het bedrijf een netto winst van 8,5 miljoen dollar, bij een omzet van 47,6 miljoen dollar. De val van het aandeel Borland, dat aan de Nasdaq overigens nog genoteerd staat als INPR, is een halt toegeroepen. De waarde schommelt momenteel rond de zes dollar, ruim een derde van zijn hoogtepunt.