De pc is een zelfde lot beschoren als de ouderwetse telefoon. Mobiele apparatuur op Internet gaat het aantal pc-aansluitingen veruit overstijgen.
Als het aan Ericsson ligt, zal het bij deze nieuwe apparaten vooral om mobiele telefoons gaan. De achterliggende netwerken van de mobiele telefonie-aanbieders worden op dit moment ingericht voor de nieuwe generatie mobiele telefonie, waarbij de gsm-standaard vervangen wordt door Gprs. Naast een verhoogde bandbreedte is de mobiele beller in deze nieuwe infrastructuur ook altijd op dit nieuwe netwerk aangesloten, zodat bijvoorbeeld email-berichten direct door te sturen zijn naar de beller. Ericsson is momenteel voor Telfort zo’n netwerk aan het inrichten.
Naast het installeren van de benodigde apparatuur zorgt Ericsson er ook voor dat Telfort zijn klanten ook een aantal diensten aan kan bieden, waarbij de nieuwe mogelijkheden van het Gprs-toestel uit de verf moeten komen. Er komt een zogeheten M-office-dienst, waarmee de mobiele beller niet alleen overal bereikbaar is voor telefoontjes, maar ook altijd toegang heeft tot zijn elektronische postbus. Daarnaast heeft Ericsson een portal in de lucht gebracht, waar bellers straks terecht kunnen voor nieuws of de weersvoorspelling.
De Gprs-telefoon, de R520m die Ericsson begin volgend jaar op de markt brengt, lijkt vooral op de zakelijke gebruiker gericht. Het toestel heeft Bluetooth en infraroodcommunicatiemogelijkheden voor koppeling aan een laptop aan boord, zodat er in te bellen is op het bedrijfsnetwerk. Verder is door de pim-functionaliteit de eigen agenda te beheren en te synchroniseren met het bedrijfsnetwerk. Ook beschikt het apparaat over Triple Band, zodat het toestel wereldwijd in te zetten is.
Maar Ericsson doet er alles aan om de nieuwe generatie telefonie ook bij een breder publiek tot een succes te maken. Daarbij gaat het er volgens Hans Krusel, vice president marketing bij Ericsson Nederland, vooral om om aan de consument uit te leggen dat Internet via je telefoon niet eng is. "Wij willen de massa duidelijk maken dat mobiel Internet leuk is om zo hun nieuwsgierigheid te prikkelen. Binnenkort is in Ericssons mediacampagne te zien dat je met de nieuwe generatie mobiele telefoons kunt winkelen op Internet, bioscoopkaartjes kunt bestellen en blikjes frisdank uit de automaat kunt trekken."
Het zullen vooral zinvolle diensten moeten zijn, die de consument overhalen om een Gprs- of vanaf 2002 een Umts-toestel aan te schaffen, aldus Krusel. Ericsson heeft naast een entertainment-portal een elektronische agenda in gebruik. Betalen via de telefoon en mobiel bankieren laten nog even op zich wachten, omdat deze vorm van afrekenen nog niet aan de bankstandaarden voor veiligheid voldoet. Blijft over het via een miniscuul schermpje doorspitten van een winkelcatalogus. Zou dat de kooplust bevorderen?
Rogier Jacobs, operational director business development bij Ericsson, is dan ook benieuwd wat de inbreng zal zijn van andere niet PC-apparaten op het vervullen van deze behoefte bij consumenten. Hij ziet in de zogenaamde Internet-opzetkastjes, waarmee een kabelexploitant als UPC inmiddels op de markt is verschenen, een geduchte concurrent. De opzetkastjes stellen consumenten in staat om op je gemak via de televisie op Internet te surfen.
Sytse van der Schaaf