Door het tekort aan goed opgeleide mensen loopt de ICT-sector binnen één tot twee jaar vast. Als gevolg van het ‘abominabele onderwijs’ in Nederland.
Dit vindt Henk Broeders, voorzitter van de ICT-branchevereniging Fenit, tevens directievoorzitter van Cap Gemini Ernst & Young in Nederland. Hij reageert daarmee op ex-minister Hans Wijers, die de toestand van het Nederlandse onderwijs rampzalig vindt. Wijers uitte zijn klacht begin deze week in de dr. J.M. den Uyl-lezing .
"Ik ben het van harte met Wijers eens. De kwaliteit van het onderwijs in Nederland is abominabel – maar niet de mensen die het geven. Het onderwijs is de afgelopen jaren niet gezien als mogelijkheid om de economie te versterken. Er bestaat bij de politiek geen integrale visie op het onderwijs", meent Broeders. De problemen ziet hij niet zozeer bij internationale bedrijven terecht komen, maar wel bij bedrijven die van Nederland afhankelijk zijn.
Tweede Kamerlid Clemens Kornielje, onderwijsspecialist van de VVD en partijgenoot van minister Hermans van onderwijs, wijst er echter op dat er al veel meer gebeurt dan bij de verkiezingen in 1998 werd afgesproken. Overlegstructuren worden ingeperkt, er komt extra geld. Kornielje heeft ook bij de jongste begrotingen aangedrongen op meer geld en inspanning ten behoeve van het onderwijs, met name vanwege het ontstaan van de kenniseconomie, die volgens hem stoelt op onderwijs, wetenschap en technologie. Toch maakt dat kennelijk weinig indruk op mensen als Wijers en Broeders.
"De mensen die uit het onderwijs komen, zijn niet gericht op het toepassen van hun kennis. Er moet meer nadruk komen op het ontwikkelen van competenties," zegt Broeders. Hij is het ook eens met Wijers dat een radicale aanpak nodig is, maar wil daarvoor niet het poldermodel afschaffen, zoals Wijers voorstelt. Tegelijk erkent Broeders wel dat drastisch ingrijpen nodig is, maar wil dat de regering het voortouw neemt. Het geld is er immers.
Andere oplossingen ziet Broeders in meer privatisering, bijvoorbeeld naar het model van Nijenrode, dat een uitstekende naam heeft opgebouwd. Het voucher-systeem dat Wijers voorstelt, waarbij elke volwassene een aantal niet-overdraagbare tegoedbonnen ontvangt voor voortgaand onderwijs, ziet hij ook wel zitten. VVD’er Kornielje is eveneens een voorstander van een grotere samenwerking tussen publiek en privaat onderwijs, maar weet dat dit in de Kamer gevoelig ligt.
Broeders ziet als oorzaak het gelijkheidsprincipe plus ontwikkelingen die daaruit voortvloeien als de basisvorming, de middenschool en het studiehuis – maar dat principe werkt niet, meent Broeders. Cap investeert de laatste jaren steeds meer in onderwijs en heeft vlak buiten Parijs een eigen academisch instituut.