Het BKR in Tiel, vooral bekend als controleur van persoonlijke leningen, gaat vanaf volgende maand ook alle aanvragen bekijken voor gsm-abonnementen.
Hoewel geen enkel telecombedrijf daar cijfers over wil vrijgeven, is wel duidelijk dat een groeiend aantal mensen zijn gsm-rekening niet voldoet of niet kan voldoen.
Het BKR wil voorkomen dat mensen in de problemen komen door hun mobiele-telefoonrekeningen door vooraf te bekijken of iemand een gsm wel kan betalen. Het Bureau Krediet Registratie houdt nu vooral bij of en voor hoeveel geld iemand persoonlijke leningen heeft. Bij het aanvragen van een (nieuwe) persoonlijke lening of een hypotheek wordt standaard bij het BKR informatie gevraagd.
Met de registratie per 1 januari is iedereen beter af, aldus het BKR. De telecombedrijven, omdat die als het goed is straks met minder wanbetalers komen te zitten. Maar ook de consument heeft belang bij een ’waakhond’ die ervoor zorgt dat hij geen verplichtingen aangaat die hij financieel helemaal niet kan behappen. Gsm’s bieden de voor menige consument de gevaarlijke combinatie van laagdrempeligheid in het gebruik en tarieven waardoor de kosten hoog kunnen oplopen.
Het bureau heeft naar eigen zeggen nog een tweede reden om gsm-abonnementen in de bestanden op te nemen: de verwachting dat mobiele telefonie en financiële dienstverlening steeds meer geïntegreerd zullen worden. Betalen via de gsm wordt straks wellicht net zo gewoon als nu met de pinpas. Goed toezicht is dan onontbeerlijk, vindt het bureau.
Sjaak Smakman