KPN heeft de verwachte 100.000 aansluitingen van Internet via Adsl niet gehaald. Slechts 9000 consumenten maken momenteel gebruik van de Mxstream-dienst.
KPN wijt deze slechte resultaten aan de opstartproblemen waartegen het bedrijf opliep bij de uitrol van breedbanddiensten voor consumenten. Het concern schuift de Opta voor een deel de schuld in de schoenen, omdat de telecomwaakhond bepaalde dat KPN meteen vanaf het begin andere xDSL-aanbieders toegang moet verlenen tot zijn centrales. Hierdoor kostten aanpassingen in de wijkcentrales meer tijd dan verwacht, waardoor minder potentiële klanten te bereiken waren. Ook waren de aansluitingen tot voor kort alleen geschikt voor bezitters van ‘normale’ telefoonlijnen (Pstn) en niet voor Isdn-gebruikers, consumenten die al eerder kozen voor een snellere verbinding met Internet.
KPN heeft niet alles op alles gezet om zoveel mogelijk klanten voor Mxstream te ronselen, omdat er nogal wat mankeerde aan de dienst. Modems en routers werkten niet naar behoren en de snelle verbinding met Internet was niet bepaald stabiel te noemen. Verbolgen Mxstream-gebruikers dienden een klacht in bij de Reclame Code Commissie over de reclame van KPN, waarin de dienst als ‘supersnel, always-on en klaar voor de toekomst’ wordt bestempeld. Bewoordingen die tot nu toe absoluut niet in overeenstemming waren met de praktijk. De commissie achtte de klacht dan ook gegrond.
KPN zelf beweert dat de overgrote meerderheid (80 procent) van de gebruikers tevreden is met de dienst. Veel gehoorde klachten zegt het bedrijf op korte termijn te verhelpen. Gebruikers klaagden over dubbel inloggen via een zogenaamddashboard login. Straks hoeft er alleen nog maar bij de Internet-aanbieder ingelogd te worden. Ook het zogenaamde C-NAT-protocol, dat programma’s voor videoconferencing en beveiligde Internetverbindingen in de weg zat, wordt geschrapt. Verder zijn de voorzieningen voor ondersteuning uitgebreid met langere openingstijden en een supportwebsite (http://www.mxstream.nl).
Volgend jaar moet het allemaal beter gaan. Het concern zegt 75 wijkcentrales gereed te hebben voor het aanbieden van Adsl, ook via Isdn-lijnen. Volgens directeur Jan Wildeboer van het KPN-onderdeel Broadband Networks zijn er betere tijden aangebroken voor zijn divisie. "Met een grote mediacampagne en het verder uitrollen van het netwerk verwachten wij in het eerste kwartaal van volgend jaar 60.000 nieuwe klanten aan te sluiten." Daarna zegt het bedrijf per maand minimaal 15.000 abonnees in te kunnen schrijven voor Mxstream. Eind 2001 is de technologie beschikbaar in 350 wijkcentrales, waarmee 70 procent van alle huishoudens kunnen beschikken over Adsl via Mxstream. Nu bereikt KPN een kwart van de Nederlandse huishoudens met deze dienst, 1,8 miljoen in totaal.
Meer informatie:http://www.adsl-online.net/