Het Britse Worldpay heeft zoveel vertrouwen in zijn online betalingssysteem, dat het als eerste aan zijn klanten een garantie verstrekt tegen internetfraude.
Het bedrijf heeft bekend gemaakt dat het vanaf januari volgend jaar al zijn zakelijke klanten van het Worlddirect online betalingssysteem schadeloos stelt, indien er sprake is van fraude door bijvoorbeeld gestolen creditcards of bankkaarten. Online consumenten krijgen bovendien hun geld retour als de bestelde goederen niet worden geleverd.
Op dit moment is het nog zo dat de zakelijke klanten vaak zelf moeten opdraaien voor de kosten als er sprake is van fraude. Volgens IDC gaat het daarbij niet om een kinderachtig bedrag. Zo zou er op een bedrag van 12 miljard online transacties sprake zijn van 200 miljoen dollar aan frauduleuze betalingshandelingen.
De anti-fraude garantie is extra van belang, omdat het onderzoeksbureau Forrester voorspelt dat wereldwijd de betalingstransacties op het gebied van verkoop aan consumenten (business to consumer) explosief in omvang zullen toenemen van 8 miljard dollar in 1999 naar 108 miljard dollar in 2003.
Volgens WorldPay-topman Nick Ogden is het betalen via het internet niet minder veilig dan het doen van fysieke betalingen met een creditcard. "Maar zolang er bewijs is dat er gefraudeerd wordt met internetbetalingen en zolang daarover zorgen bestaan, moeten er maatregelen tegen worden genomen. Onze garantie is dan ook bedoeld als beveiliging, maar ook om de gebruikers gerust te stellen."