Op Online Information 2000 in Londen lag de nadruk dit jaar meer op techniek, vooral XML, dan op inhoud oftewel content.
Het aantal stands op deze beurs, die vorige week plaatsvond, was met 320 wat groter dan vorig jaar, maar enkele belangrijke aanbieders van informatie hadden duidelijk kleinere stands, of ontbraken – overigens niet de Nederlandse bedrijven. Vergeleken met vorig jaar lijkt de migratie naar het web, gezien de geringe aandacht voor dat onderwerp dit keer, een voldongen feit.
De grote Nederlandse aanbieders van online informatie en informatieverwerking waren goed vertegenwoordigd, zoals Elsevier Science, Wolters Kluwer en dienstverlener Bureau Van Dijk, plus een nieuwkomer als Yournews. Daarnaast dienstverleners als Autonomy, Dialog en Verity, databanken als The British Library, Factiva (Dow Jones en Reuters) en Lexis-Nexis (Reed-Elsevier), bladenuitgever Springer Verlag, bedrijfsadressenbank Kompass, advertentiebedrijf Doubleclick, zoekmachine Northern Light en de Europese Unie.
Northern Light, de zoekmachine, introduceerde met Singlepoint een nieuwe informatieportal voor bedrijven in Europa. Deze nieuwe portal heeft een zeer positieve beoordeling van IDC gekregen en combineert de voornaamste instrumenten voor informatie management via intranetten. Singlepoint wordt wekelijks via Northern Light gevoed met 10 miljoen documenten uit 7000 bronnen, zo stelt het bedrijf.
De uitgever en hoofdredacteur van The Wall Street Journal online, Neil Budde van WSJ.com, benadrukte de verschillen tussen drukwerk en web, betoogde dat de papieren kranten vorlopig blijven bestaan – en groeien, zoals zijn krant – en ziet via handhelds het snelle nieuws steeds meer draadloos op zak beschikbaar komen. Daardoor zal de nieuwsnijverheid wezenlijk veranderen, meent hij.
Elsevier Science presenteerde een paper over ‘The Future of Scientific publishing – value in the electronic age’, voorbereid door ceo Derk Haank, waarbij de case van Elseviers database Science Direct werd gebracht. SD heeft dit jaar een groei van 400% gerealiseerd, deels door een sterk gestegen gebruik bij bestaande klanten (bibliotheken). Daardoor daalt het bedrag per document voor de gebruikers en kan Elsevier zijn investeringsniveau van f 60 miljoen per jaar handhaven, zo stelt Haank. De database bevat nu volgens hem met 1,2 miljoen documenten 20% van alle wetenschapelijke artikelen ter wereld. Van Elseviers wetenschappelijke tijdschriften komen binnen afzienbare tijd alle artikelen tot en met jaargang 1, nummer 1 online. Verder ontwikkelt het bedrijf een gespecialiseerde zoekmachine voor wetenschappelijke informatie.
Volgens Mark Wessels, de sales en marketing manager Nederland van Bureau Van Dijk, de internationale informatieverzamelaar, ontbrak een ‘opvallend aantal grote concurrenten’. Hij vond het ook tekenend dat de Thomson Group, online leveranciers van onder meer adressen en juridische informatie, overheersend vertegenwoordigd was. Hij merkte verder een overstap van informatie op technologie, met de nadruk op ontsluiting via XML. Wessels heeft de indruk dat het bezoek wat minder was dan vorig jaar. Concrete bezoekcijfers waren vrijdag nog niet bij de organisatoren, Learned Information en het blad Information World, beschikbaar. Vorig jaar waren er 18.000 bezoekers.