Kleinere bedrijven kunnen ook uit de voeten met Internetmarktplaatsen, mits zij webdiensten uitbesteden. Zo meent analist Harry Tse van de Yankee-groep.
Hij zegt dat er inmiddels ongeveer 500 b2b-marktplaatsen opgezet. Alleen multinationals kunnen zich een dergelijke marktplaats, die zich voornamelijk richt op het kopen en verkopen van fysieke producten, veroorloven. Kleinere bedrijven moeten andere manieren verzinnen om aan de elektronische handel mee te doen.
"Kleinere ondernemingen moeten zich verenigen en hun eigen integratienetwerk laten bouwen om te kunnen handelen met grotere partijen." Ze kunnen hierbij beter gebruik maken van uitbestede integratiediensten, dan deze technologie zelf in te kopen."
Het ontwikkelen en aanbieden van deze integratiediensten legt Tse voornamelijk bij nieuwe, kleine bedrijven in handen. Marktplaatsbouwers als Ariba, Commerce One en Ventro mogen dan inmiddels een solide plaats verworven hebben op dit gebied door de basistechnologie te leveren, er blijft volgens Tse nog genoeg plaats voor nieuwe partijen om de b2b-markt te voorzien van functionaliteit en toegevoegde diensten. "De toekomst van kleine en middelgrote ondernemingen die zich op dit gebied richten ligt in het aanbieden van toegevoegde webdiensten zoals integratie, XML-communicatie en informatievoorziening door catalogisering."