TILBURG – Yacht ICT wil op korte termijn het aantal medewerkers met zo’n 100 mensen terugbrengen. De ICT-divisie van Randstad verkeert in financiële problemen.
Deze week kregen veel medewerkers van hun directe leidinggevenden te horen dat Yacht ICT een andere werkgever voor ze gaat zoeken, zo melden bronnen binnen het bedrijf. Het betreft zowel onervaren medewerkers (junior IT-profs) als hoog opgeleide medewerkers (zoals projectleiders).
Als belangrijkste reden voor de reorganisatie wordt het zeer hoge beschikbaarheidspercentage genoemd (op dit moment ongeveer twintig procent), ofwel het grote aantal ’bankzitters’, jargon voor de mensen die wachten op plaatsing bij één van de klanten van Yacht ICT. De verwachting is dat het aantal bankzitters niet snel zal dalen. Bovendien blijkt Yacht ICT niet in staat om in het hogere marktsegment voldoende klanten te scoren. Het voormalige Randstad Automatiseringsdiensten (RAD) was dit jaar juist onder de nieuwe naam Yacht ICT gaan opereren, om eindelijk door te kunnen dringen tot dat hogere marktsegment, waar de uurtarieven hoger liggen. Die strategie lijkt te zijn mislukt.
Die mislukking heeft meerdere oorzaken, maar één van de opmerkelijkste is het falen van de samenwerking met IT-dienstverlener Lanalyst, nota bene voor 50 procent eigendom van Yacht ICT. Beide ondernemingen waren overeen gekomen dat 200 van Yachts ’bankzitters’ door Lanalyst zouden worden opgeleid tot ’internetspecialisten’, die vervolgens zouden worden geplaatst bij de klanten van Lanalyst. Die Lanalyst-klanten werden echter tegelijkertijd benaderd door Yacht ICT, met de mededeling dat het niet om Lanalyst-medewerkers maar om Yacht-medewerkers ging, en dat rechtstreeks inhuren bij Yacht ICT veel goedkoper was.
Deze handelswijze leidde uiteraard tot fricties tussen beide ondernemingen, tot onduidelijkheid bij de klanten en uiteindelijk tot het n¡et plaatsen van de opgeleide medewerkers.
Officieel willen Yacht ICT noch Randstad Holding toegeven dat het bedrijf begonnen is aan een reorganisatie. Volgens woordvoerder Maarten den Ottolander, klopt het dat Yacht ICT geen goede cijfers boekt en dat er begin november sprake was van een conflict tussen de directie en de ondernemingsraad. "Maar beide partijen zijn enkele weken geleden met elkaar om de tafel gaan zitten en hebben besloten tot het vaststellen van een stappenplan om de onderneming weer gezond te maken. Dat stappenplan wordt momenteel uitgewerkt. Natuurlijk wordt daar op de werkvloer over gepraat, maar er zijn nog geen officiële maatregelen getroffen. Op z’n vroegst half december brengen we maatregelen officieel naar buiten."
Bronnen binnen het bedrijf melden echter dat de gesprekken met de medewerkers voor wie een andere werkgever gezocht wordt, wel degelijk zijn begonnen. Een aantal medewerkers is volgens die bronnen al persoonlijk geïnformeerd, maar de meesten van hen hebben waarschijnlijk geen idee van de schaalgrootte van de operatie.
Jeroen Bezem